Press "Enter" to skip to content

Jak wygląda praca reporting specialist?

W tej pracy twoim głównym zadaniem jest sporządzanie doraźnych, okazjonalnych albo cyklicznych raportów dla swojego pracodawcy lub zleceniodawcy. Brzmi to ogólnie, gdyż tak naprawdę rodzajów raportów oraz sposobów ich sporządzania jest wiele. W zależności od potrzeb danej firmy i rodzaju branży i pozyskiwanych danych. Schemat jest przeważnie podobny. Zbierasz informacje, przetwarzasz je oraz wizualizujesz w zgrabnej, czytelnej i pokazującej oczekiwane wnioski formie. Nie jest to jednak zwykłe sporządzenie tabelki w Excelu. Od takich rzeczy w firmie są księgowi czy sekretarki. Reporting specialist pracuje na dużych liczbach oraz opracowuje raporty, na których wynikach kierownictwo firmy opiera swoje działania biznesowe i organizacyjne. 

Reporting specialist – gromadzenie i analiza danych

Żeby sporządzić raport, musi być on bogaty w informacje. Dane, które nie mogą być po prostu stertą wszystkiego i niczego. Informacje, które masz za zadanie zaprezentować muszą być tematyczne, logicznie posegregowane oraz czemuś służące. Przykładowo opracowując raport związany z efektywnością produkcji skupiasz się na informacjach, które mają bezpośredni wpływ na jakość tej produkcji (uzyte materiały, ilość, technologie, koszty). Z kolei raport dotyczący skali przemocy seksualnej musi uwzględniać poboczne dane socjologiczne. Wszystko to musisz zebrać, katalogować i przetwarzać. Jak pozyskiwać dane? Bywa, że sięgasz do danych GUS, kopiujesz ustalenia firmowych analityków. Albo samodzielnie formułujesz ankiety i zapytania. 

Reporting specialist – sporządzanie raportu

Mając dane i wiedząc, co chcesz przekazać, musisz ubrać to w atrakcyjną formę. Ta zależy od materii, o której raportujesz, rodzaju danych i preferencjach pracodawcy. Może być to prezentacja multimedialna, wydawnictwo, publikacja prasowa albo plik tabelek i zestawień. Zajmujesz się tym osobiście, drobiazgowo uwzględniając każde dane. Jak to robisz? Excel i działające w nim funkcje to podstawa zestawień ekonomicznych. Innym razem musisz sprawnie posługiwać się oprogramowaniem do tworzenia prezentacji czy baz danych. To moment, w którym musisz być szczególnie uważny. Nawet drobne błędy mogą zafałszować wyniki. Całość przedstawiasz szefowi, zarządowi lub klientowi. 

Reporting specialist – warunki pracy

Praca na ogół odbywa się w regularnych godzinach. Ma też głównie charakter biurowy. Wiąże się ze sporym tempem, zwłaszcza w przypadku opracowywania regularnych raportów. Musisz działać elastycznie, dostosowywać się preferencji szefa. Wykazywać się systematycznością, ale też kreatywnością w formie przekazu. W zależności od firmy działasz sam lub jesteś częścią zespołu ds. raportów i analiz. 

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *