Press "Enter" to skip to content

Jak wygląda praca specjalisty ds. kolportażu?

Jako szeregowy pracownik kolportażu, zajmujesz się bezpośrednim transportem wydawanych czasopism (ale też książek i innych materiałów drukowanych) z wydawnictwa do punktów sprzedaży. Te mogą być rozmaite – przede wszystkim kioski, punkty prasowe czy sklepy. Ale prasę można zakupić także w galeriach handlowych, często wyłożona jest w poczekalniach banków, zakładów fryzjerskich, dentystycznych albo kosmetycznych. Prasę zamawiają również osoby prywatne w postaci prenumeraty. Tu kwestia dostarczania bywa różnie rozwiązana. Bywa, że zajmujesz się także i tym – dostarczaniem prasy do prywatnych domów lub do gmachów wykupujących prenumeratę firm albo samorządów. Innym razem zajmuje się tym Poczta, a Ty jedynie dostarczasz udokumentowaną liczbę egzemplarzy zamówionych publikacji.

Specjalista ds. kolportażu – dola szeregowego pracownika

Nie będziemy ukrywać – nie jest to praca łatwa. Samo to, że odbywa się w nietypowych godzinach już jest czynnikiem utrudniającym. Prasę, zwłaszcza tę codzienną, trzeba odebrać w bardzo wczesnych godzinach porannych – około trzeciej lub czwartej. Jeszcze na magazynie musisz dokładnie sprawdzić ilość sztuk, odpowiednio je rozłożyć w samochodzie, tak aby w miarę sprawnie wyciągać całe pakiety prasy do odpowiednich punktów. Rozwożenie również trwa – przeważnie masz wytypowany rewir do dostarczenia prasy. O ile w warunkach miejskich praca przebiega całkiem sprawnie – punktów zakupu prasy jest spore nagromadzenie a dojazd ułatwiony. O tyle gorzej, jeśli musisz docierać do kiosków i sklepów w oddalonych miejscowościach i wsiach, w deszczu lub na śliskiej, oblodzonej drodze. Samo dostarczenie nie polega jedynie na położeniu pliku czasopism, lecz rozliczeniu ilości sztuk, które punkt sprzedaży zwraca – te egzemplarze, które się nie sprzedały wracają do wydawnictwa. To praca odpowiedzialna, wymagająca i często w oparciu o czasowe umowy zlecenia.

Specjalista ds. kolportażu – logistyka i kierownik ds. kolportażu

Inaczej wygląda Twoja praca, jeśli zajmujesz stanowiska logistyczne lub kierownicze w kolportowaniu prasy. W zespole za to odpowiedzialnym również ma miejsce podział obowiązków. Twoim zadaniem może być koordynowanie prac kolporterów prasy, organizowanie stanowisk tej pracy, zawieranie umów z firmami kolportującym lub pojedynczymi kierowcami. Bierzesz udział w kreowaniu strategii wydawniczej, Twoje zdanie ma znaczenie w kwestii tego, czym będzie zajmować się wydawnictwo. Na podstawie Twoich raportów opracowywana jest polityka kadrowa i finansowa. Oprócz tego musisz stale dbać o terminowe dostawy, rozliczać ilości niesprzedanych sztuk czasopism, sporządzać wewnętrzną dokumentację oraz teksty umów czy przetargów.

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *