Bezpieczeństwo i higiena pracy to zestaw przepisów i zasad, które mają na celu eliminację lub minimalizowanie ryzyka wystąpienia wypadków i zagrożeń w miejscu pracy. Ich przestrzeganie może wydawać się zbyt drobiazgowe i przesadne. Jednak osoba, która uniknęla wypadku lub kalectwa w wyniku niestosowania się do nich, byłaby innego zdania. Poza tym odpowiednie przygotowanie firmy i przeszkolenie pracowników leży też zarówno w interesie jak i w obowiązku każdego pracodawcy. Warto o to zadbać – niedopełnienie obowiązków lub uchybienia mogą kosztować pracodawcę nawet 200 000 zł kary. Takie przygotowania i szkolenia wykonują odpowiednio przeznaczone do tego osoby. Takie jak specjalista ds. BHP.
Spis Treści
Specjalista ds. BHP – uprawnienia zawodowe
Rządowe rozporządzenie stanowi zestaw wymogów dotyczących tego ,co musisz zrobić, aby zostać specjalistą ds. BHP. Oraz pracować w tym zawodzie. Istotne tutaj jest przede wszystkim wykształcenie i przygotowanie merytoryczne. Pierwsze uprawnienia do wykonywania pracy możesz zdobyć już po szkole średniej. Istnieją także szkoły policealne, które zaoferują Ci szkolenie trwające 2 lata w zawodzie technik BHP. Jednak technik BHP daje Ci możliwość awansowania jedynie do stopnia starszego inspektora. By piąć się w karierze zawodowej dalej, musisz poszerzyć swoje horyzonty o wyższe wykształcenie.
Specjalista ds. BHP – wykształcenie zawodowe
Takie możliwości daje ukończenie studiów wyższych na przykład na kierunkach bezpieczeństwo i higiena pracy albo inżynieria bezpieczeństwa. Takie studia dają Ci pełną możliwość awansowania w zawodzie oraz prowadzenia działalności gospodarczej. Oczywiście możesz też te studia ukończyć w formie podyplomowej.
Specjalista ds. BHP – staż zawodowy
Następnym krokiem do otrzymania pierwszego tytułu zawodowego jest ukończenie minimum rocznego stażu w służbie BHP. Nie musisz jednak na tym poprzestać. Kolejne trzy lata pracy w służbie BHP daje Ci prawo do zdobycia tytułu starszego specjalisty ds. BHP. Po pięciu latach natomiast awansujesz na głównego specjalistę ds. BHP. To, czy otrzymasz angaż w firmie na takim właśnie stanowisku, zależy też od wewnętrznej organizacji firmy.
Specjalista ds. BHP – dodatkowe szkolenia własne
Niektóre typy działalności – produkcja, oświata albo kontakt z chemikaliami i żywnością – wymagają dodatkowego, specjalistycznego szkolenia w zakresie BHP. Uwzględnia ono zagrożenia zawodowe typowe dla branży, zasady kontroli i oceny BHP w firmie oraz ustalanie oceny ryzyka zawodowego, przyczyn wypadków przy pracy i chorób zawodowych. Oraz związanej z tym profilaktyką. Chcąc być zatrudniony w konkretnej firmie jako specjalista ds. BHP przeważnie będziesz musiał takie szkolenie przejść już na etapie rekrutacji albo w początkowych dniach zatrudnienia.






Be First to Comment