Każdy pracodawca, który zatrudnia więcej niż 100 osób musi utworzyć wewnętrzną komórkę odpowiedzialną za służbę BHP. Ma ona za zadanie kontrolować przestrzeganie przepisów bezpieczeństwa, dokonywać szkoleń nowych pracowników, szkoleń okresowych, prowadzić działalność doradczą, a także sporządzać stosowną dokumentację. Więcej na temat pracy specjalisty ds. BHP piszemy w osobnej naszej publikacji.
Spis Treści
Specjalista ds. BHP w małej firmie
Jeśli jednak przedsiębiorstwo liczy sobie mniej niż 100 pracowników, utworzenie osobnej komórki nie jest konieczne. Zadania dotyczące pracy specjalisty ds. BHP pracodawca może zlecić jednemu z pracowników, oprócz jego zasadniczych obowiązków zawodowych. Pod pewnymi warunkami taką działalność może pełnić sam pracodawca. Zwłaszcza jeśli zatrudnia do 10 osób lub do 20 osób, jeżeli firma prowadzi działalność, która nie przekracza trzeciej kategorii ryzyko. Mówimy tu o ryzyku w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym, na przykład z powodu wypadków przy pracy albo chorób zawodowych. Oczywiście zarówno etatowy pracownik jak i sam pracodawca mogą pełnić służbę BHP o ile posiadają stosowne uprawnienia i kwalifikacje.
Specjalista ds. BHP – Zatrudnienie specjalisty ds. BHP
Oczywiście w ogromnej liczbie przedsiębiorstw takiego odpowiednio wykwalifikowanego i uprawnionego pracownika zwyczajnie nie ma. Wtedy firmy muszą zdecydować się na zatrudnienie takowego albo korzystanie z usług samodzielnych specjalistów ds. BHP. Kimś takim możesz być Ty. Zarówno jako etatowy pracownik, jak i samozatrudniony możesz wykonywać dokładnie te same usługi.
Specjalista ds. BHP – własna działalność
Mając odpowiednie uprawnienia, rozeznanie rynku, umiejętności i predyspozycje zawodowe, a jeszcze lepiej – nieco doświadczenia, możesz spróbować swoich sił w tej pracy jako samodzielny przedsiębiorca. Do tego oczywiście musisz załatwić formalności – założyć jednoosobową działalność gospodarczą, nadanie odpowiedniego statutu, pozyskanie ewentualnej dodatkowej kadry pomocniczej, utworzenie lub wynajęcie i wyposażenie biura. Oraz reklama własnych usług.
Specjalista ds. BHP – Przykładowe ceny usług
A tych oczywiście nie wykonujesz za darmo. Twoi klienci zapłacą Ci – wedle naszego przeglądu cenników – około 30 zł za jedną przeszkoloną osobę. Zarówno mówimy o szkoleniu ogólnym i wstępnym na dane stanowisko. Szkolenie okresowe, które muszą przechodzić pracownicy to zarobek dla Ciebie około 50 zł za miesiąc. Wykonując kompleksową i stałą obsługę spraw BHP w firmie, inkasujesz przeciętnie 200 zł za miesiąc. Od takiej też ilości złotówek zaczynają się ceny za opracowanie oceny ryzyka zawodowego, dokumentacji powypadkowej i dokumentacji BIOZ.






Be First to Comment