Tego typu pracownik — specjalista ds. planowania edycji — odpowiedzialny jest za opracowywanie i wdrażanie planu wydawniczego w redakcji czy wydawnictwie. Podlegasz kierownikowi ds. wydawniczych. Realizujesz opracowaną przez niego strategię, kontrolujesz wydatki albo weryfikujesz, czy zostały prawidłowo spożytkowane. Wiele zależy od konkretnej funkcji, która powierzy Ci kierownik. W dużych redakcjach i wydawnictwach dostajesz sporą autonomię. Kierownik powierza Ci wydanie konkretnej edycji książki, konkretnego numeru czasopisma albo innej publikacji. Ustalasz warunki z szefostwem w kwestii wielkości nakładu. Otrzymujesz konkretny budżet na przygotowanie wydania. Musisz w jego ramach uwzględnić ilość drukowanych sztuk, rodzaj farby, jakość papieru, odpowiedni koszt opracowania szaty graficznej, składu i korekty. W międzyczasie obserwujesz też działania konkurencji, usiłujesz podpatrzyć co lepsze rozwiązania albo opracowywać własne. Odpowiadasz przed kierownikiem wydawniczym w kwestii realizacji konkretnych wydań.
Spis Treści
Specjalista ds. planowania edycji – wymagania na stanowisko
W tej pracy preferowane są osoby z wyższym wykształceniem. Dobrym wyborem będą kierunki związane z poligrafią, dziennikarstwem, ale także ekonomią, zarządzaniem czy marketingiem. Pracodawcy zwracają uwagę na doświadczenie, ukończone staże, przebyte szkolenia i zdobyte certyfikaty. Cenione są znajomość materii wydawniczej, orientacja w rynku wydawniczym i prasowym, wiedza na temat stanu prawnego. Bardzo ważne w tej pracy są też cechy osobowościowe – umiejętność organizacji własnej pracy, zdolności analityczne i zarządcze budżetem.
Specjalista ds. planowania edycji – zatrudnienie i zarobki
Tego typu pracę otrzymać możesz w wydawnictwach, koncernach prasowych i medialnych albo w firmach usługowych, handlowych czy produkcyjnych, które do swojej normalnej działalności potrzebują drukować publikacje. Dobrym przykładem są gazetki reklamowe dyskontów. W nieco odmiennej formie też pracować możesz w firmach reklamowych. Praca ma na ogół charakter biurowy i odbywa się w regularnych godzinach. A ile możesz w niej zarobić? Branżowe doniesienia mówią o przeciętnych zarobkach na poziomie 3000 – 6000 zł brutto. Wiele zależy od konkretnej firmy, Twojego doświadczenia, rodzaju i ilości realizowanych edycji.


Be First to Comment