Press "Enter" to skip to content

Dekorator wnętrz na etacie czy własnej działalności?

Pracować możesz na różne sposoby i w oparciu o różne formy zatrudnienia. Każdy ma swoje plusy i minusy, lecz nie od razu wszystkie możliwości są dostępne. Początkowo warto przepracować nieco na etacie, by zyskać doświadczenie, poznać tę branżę oraz nawiązać cenne kontakty biznesowe.

Dekorator wnętrz – gdzie do pracy?

A zatrudnienie znaleźć możesz w biurach projektowych albo designerskich. Dekoratorów wnętrz potrzebują też te większe firmy budowlane, biura architektoniczne czy nawet instytucje samorządowe, naukowe czy kulturowe. Wielu z nich zaoferuje Ci etat na stanowisku asystenta albo samodzielnego projektanta. To względnie stabilne zatrudnienie, ubezpieczenie i stała pensja, Rosnące koszty pracy powodują, że jednak coraz częściej preferowaną formą współpracy jest B2B z samozatrudnionym dekoratorem.

Dekorator wnętrz – własna działalność

Własna firma projektowa to wyzwanie. Konkurencja jest spora, a Ty musisz wykazać się jakością usług i nietuzinkowym podejściem do klienta. Od czego zacząć? Musisz załatwić podstawowe formalności. Złożyć wniosek o wpis do CEiDG (ewidencja działalności gospodarczych) wraz ze wskazaniem kodu rodzaju działalności. W Twoim przypadku będzie to 74.10.Z – Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania. Załatwić musisz sprawy ze skarbówką poprzez wybór formy opodatkowania oraz ubezpieczenie w ZUS. Jako samozatrudniony zyskujesz nieco niższe koszty pracy niż jako etatowiec, ale też sam musisz zadbać o zlecenia i reklamę. Oraz organizację firmy.

Dekorator wnętrz – lokalizacja i koszty

Ta z kolei wymaga zadbania o kilka istotnych aspektów. Oraz o pokrycie niezbędnych kosztów. Na co musisz się nastawić? Ideałem oczywiście jest lokalizacja w centrum miasta, w eleganckim lokalu, w którym podejmujesz klientów i przy kawie przedstawiasz swoje wizualizacje. Takie rozwiązanie jednak wymaga zakupu lub wynajmu lokalu. Dobry będzie dość drogi. Sporym ułatwieniem, przynajmniej na początek, będzie praca przez internet. Możesz kontaktować się z klientami, odbierać zlecenia i wszystkie potrzebne dokumenty i projekty przesyłać bezpośrednio na ich skrzynkę. Niezbędne spotkania mogą odbywać się w restauracji albo bezpośrednio na budowie. W ten sposób możesz łapać zlecenia, nawet z odleglejszych regionów a zaoszczędzisz na lokalu. To, co jednak musisz zakupić to z pewnością dobry komputer. Nie wystarczy biurowy laptop – komputer musi obsługiwać zaawansowane oprogramowanie projektowe, tj. jak AudoCAD albo Photoshop (których licencję do użytku komercyjnego także musisz wykupić lub skorzystać z darmowych programów). Komputer i oprogramowanie to wydatek rzędu 4000 – 10 000 zł. Zdecydowanie do pracy przyda Ci się też dalmierz (ok. 50 – 2000 zł), tablet do sporządzania notatek i obliczeń (500 – 4000 zł), aparat (800 – 7000 zł) czy drukarka (300 – 6000 zł).

Dekorator wnętrz – reklama i zlecenia

Zainwestować też musisz we własną stronę internetową, gdzie zamieścić cennik i zakres usług. Reklamować możesz się początkowo na portalach społecznościowych czy ogłoszeniowych. Dobrym pomysłem jest nawiązanie współpracy z firmą budowlaną czy sprzedawcą mebli i dekoracji do mieszkania. 

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *