Jako specjalista ds. BHP w powierzonej Ci firmie zajmować będziesz się przede wszystkim zagadnieniami ochrony w pracy oraz prowadził działalność doradczą. Oceniać będziesz ryzyko zawodowe poszczególnych stanowisk pracy w oparciu o wykonywane czynności, dostępne narzędzia oraz potencjalne źródła zagrożeń dla zdrowia i życia pracowników. Twoja praca to także kontrola przedsiębiorstw pod kątem wdrażania i przestrzegania przepisów BHP. Interesować będą Cię firmowe plany inwestycyjne, modernizacyjne, dokumentacje dotyczące bezpieczeństwa i wewnętrznych procedur. Uczestniczyć będziesz przy odbiorach technicznych, przygotowywaniu stanowisk pracy, urządzeń oraz obiektów. Wszystko, do czego jesteś zobligowany opisane jest w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy.
Spis Treści
Specjalista ds. BHP – szkolenia pracowników
Jednakowo jako część zespołu pracowniczego oraz jako osobny zewnętrzny specjalista ds. BHP Twoimi obowiązkiem będzie przeprowadzenie szkoleń wobec każdego nowo zatrudnionego pracownika. Niezależnie czy na stałe, na okres próbny, staż albo praktyki. Poinformujesz każdą taką osobę o wewnętrznych procedurach bezpieczeństwa w przedsiębiorstwie, o możliwych zagrożeniach i metodach ochrony przed nimi. Wykażesz, na czym polega definicja wypadku w pracy lub w drodze do pracy. Zapoznasz z symboliką i instrukcjami obsługi firmowych sprzętów. Oraz jakie mogą być konsekwencje nieprzestrzegania norm bezpieczeństwa.
Specjalista ds. BHP – działalność edukacyjna
Oprócz tego prowadzić możesz działalność edukacyjną. Polega ona na organizowaniu lub uczestnictwu w zbiorowych szkoleniach, wykładach oraz wyjaśnianiu zasad BHP. Będziesz w ten sposób propagował i uczulał na znaczenie zagrożeń zawodowych i stosowanie się do wytycznych, które mają na celu te zagrożenia eliminować. Taką działalność prowadzić możesz w zainteresowanych zakładach pracy, szkołach, uczelniach albo w mediach i branżowych portalach.
Specjalista ds. BHP – stopnie zawodowe
Kariera specjalisty ds. BHP może zaliczyć po drodze aż pięć szczebli. Są to swego rodzaju stopnie zawodowe, które uzyskujesz wraz ze wzrostem doświadczenia, stażu zawodowego i umiejętności. Dają Ci one większe możliwości na rynku pracy oraz dają dostęp do bardziej odpowiedzialnych i ambitnych zleceń. A stopnie te to:
- inspektor,
- starszy inspektor,
- specjalista,
- starszy specjalista,
- główny specjalista.
Specjalista ds. BHP – szkolenia okresowe
Twoja praca również wymaga, byś sam się stale edukował. Normy bezpieczeństwa, nowe technologie i wiążące się z nimi nowe zagrożenia i nowe profesje na rynku pracy to coś, z czym musisz być na bieżąco. Przyjmuje się, że okresowym szkoleniom powinieneś poddawać się przynajmniej raz na sześć lat. To zajęcie odpowiedzialne, dlatego tak wiele wymaga również od Ciebie.






Be First to Comment