News writer, news man, czasami redaktor niusowy – te różne przewijające się ofertach pracy nazwy oznaczają tę samą osobę. Redaktora serwisu internetowego, który zajmuje się redagowaniem i publikowaniem bieżących wiadomości i doniesień. Praca polega na przeglądaniu sieci w poszukiwaniu najnowszych wydarzeń. Gdy dzieje się coś interesującego dla kraju, świata czy branży, o której traktuje medium, tworzysz news i publikujesz go. W ten sposób działają wszystkie newsroomy w dużych i małych mediach, branżowych, politycznych lub ogólnych. Taka praca wymaga jednak pewnych umiejętności, zaangażowania oraz niektórych dziennikarskich kwalifikacji. Jak zostać news writerem i dostarczać nowych wiadomości czytelnikom?
Spis Treści
News writer – gdzie szukać pracy?
Takiej pracy szukać możesz oczywiście w redakcjach serwisów internetowych, które mają swój dział newsowy. Aplikować możesz do serwisów należących do telewizji, redakcji czasopisma, serwisów branżowych – politycznych, kulturalnych, muzycznych, związanych z grami komputerowymi, sprzętem elektronicznym albo uprawą pomidorów. Serwisy takie, zwłaszcza gdy się rozrastają i nabierają większych zasięgów, same ogłaszają się z potrzebą pozyskania takich pracowników. Musisz szukać ofert na ich stronach albo na serwisach ogłoszeniowych – które to nawiasem też mogą potrzebować swoich news writerów. Wysyłka CV wiąże się oczywiście z wysłaniem próbki Twoich umiejętności. Musisz sporządzić kilka newsów, w oparciu o wytyczne pracodawców. Ci rozpatrują Twoją kandydaturę wedle istotnych kryteriów doboru współpracowników.
News writer – wymagania pracodawców
To praca dla osób, które świetnie potrafią organizować własny czas. A także są niezwykle dyspozycyjne. Wszak praca polega na tym by na swojej „zmianie” śledzić wydarzenia i na bieżąco je relacjonować. W zależności od serwisu Twoja skrupulatność może być bardziej lub mniej wyczulona. Pisać też musisz potrafić – wymagana jest doskonała znajomość polskiej interpunkcji, ortografii oraz umiejętność pisania w sposób zachowujący formę wiadomości prasowej. Musisz znać frazeologię, mieć bogate słownictwo i zwyczajnie dar szybkiego układania logicznych zdań. Wiadomości często pisane też muszą być w zachowaniu zasad SEO czy marketingu internetowego. Oprócz tego wymagana jest znajomość angielskiego na tyle zaawansowana, byś mógł „w locie” relacjonować wydarzenia na żywo. Zalecane też jest, abyś potrafił obsługiwać popularne oprogramowanie do tworzenia treśći. MS Word, WordPress oraz inne, do których zostaniesz wprowadzony po okresie próbnym.
News writer – czy potrzebne wykształcenie?
Na ogół pracodawcy wymagają wykształcenia wyższego, przynajmniej licencjatu. Mile widziane jest oczywiście ukończone dziennikarstwo, ale nie jest to wymóg bezwzględny. Dobry warsztat do tej pracy daje też polonistyka, marketing, reklama albo kursy z copywritingu. W niektórych serwisach istotne będą kierunkowe zainteresowania, znajomość danej tematyki i realiów jej rynku. Musisz zwyczajnie być ciekawym wydarzeń, spostrzegawczym i potrafić szybko reagować.




Be First to Comment