Press "Enter" to skip to content

Jak pozyskać nowych klientów?

Niezależnie od tego, czy Twoja firma działa na rynku już od jakiegoś czasu, czy dopiero startuje, pozyskiwanie nowych klientów z pewnością spędza Ci sen z powiek. W internecie można co prawda znaleźć dziesiątki poradników na ten temat, niejednokrotnie napisanych przez osoby, które w swojej branży dorobiły się naprawdę wysokiej pozycji.

Mimo to, potencjalnego klienta nie przyciągnie ilość przeczytanych podręczników marketingu, ale konkretna strategia. Czy więc istnieje przysłowiowy „jeden prosty trik” aby przyciągnąć nowych klientów? A może lepiej postawić na metodę prób i błędów? Sprawdźmy, jak działać, by rzeczywiście wpłynąć na zwiększenie sprzedaży produktów lub usług w Twoim biznesie!

Pozyskiwanie nowych klientów – od czego zacząć?

Powszechnie krążąca opinia głosi, że w dzisiejszych czasach zarówno konsumenci, jak i sprzedawcy funkcjonują głównie w social mediach, a aby pozyskać klientów, trzeba działać natychmiast. Dlatego wielu świeżo upieczonych przedsiębiorców w pierwszej kolejności zakłada fanpage, licząc, że już samo to sprawi, że klienci skorzystają z jego usług lub kupią oferowane produkty.

Niestety, jak podają oficjalne dane, około 30% zakładanych działalności gospodarczych w Polsce upada po pierwszym roku. Możemy więc założyć, że problem leży właśnie po stronie niewłaściwych działań marketingowych, co w konsekwencji prowadzi do braku klientów i upadłości. Zastanówmy się, ile firm uratowałoby się, gdyby pozyskanie klientów było rzeczą łatwą?

O czym pamiętać przed rozpoczęciem kampanii promocyjnej?

Zanim założysz stronę internetową, fanpage lub cokolwiek innego, co wpadnie Ci do głowy, poświęć trochę czasu na stworzenie strategii. Zastanów się, jaki jest Twój produkt/usługa, w jaki sposób odpowie na potrzeby konsumentów oraz jak go przedstawić, aby zainteresować potencjalnego klienta. Oczywiście nie zapomnij na bieżąco zapisywać wszystkich swoich obserwacji. Jeśli działasz w większym gronie pracowników, zaproś ich do wspólnej burzy mózgów.

No i najważniejsze: poznaj swoich przyszłych klientów! Zastanów się, jaka jest grupa docelowa Twojego produktu lub usługi, dokładnie przemyśl ich potrzeby i to, którymi kanałami najprościej do nich dotrzesz. Trzeba pamiętać, że nie w każdym biznesie zadziałają te same metody pozyskiwania klientów.

Jak działać, aby skutecznie pozyskać klienta?

Weź sobie do serca kilka poniższych zasad:

  1. Dywersyfikuj działania marketingowe! – Obecnie mamy do wyboru naprawdę wiele kanałów przepływu informacji, a wiele z nich nawet nic nie kosztuje. Pamiętaj, że potencjalny klient to nie tylko użytkownik Facebooka, ale również wielu innych portali, wyszukiwarek czy sieci komórkowych. Nie stawiaj wszystkiego na jedną kartę! 
  2. Upór i konsekwencja to Twoi przyjaciele! – Nawet, jeśli niektórym udało się zgromadzić bazę klientów w ciągu kilku tygodni, nie oznacza, że w Twoim przypadku będzie podobnie. Nie zrażaj się, jeśli kampania od początku nie przynosi dużych zysków. Jak mówi stare porzekadło: Ziarnko do ziarnka, a zbierze się miarka! Pamiętaj o tym, że potrzeba czasu, aby strona internetowa wypozycjonowała się w wyszukiwarce, a fanpage zgromadził właściwe zasięgi. Nie stresuj się, rób swoje i stale myśl, jak robić to jeszcze lepiej! 
  3. Nagradzaj stałych i nowych klientów! – Zafiksowanie się tylko na pozyskiwanie nowych klientów może wpłynąć na utratę tych, których już masz. Pamiętaj i zadbaj o nich, a starzy klienci polecą Cię swoim znajomym. To również jedna z metod pozyskiwania klientów! 
  4. Nigdy nie sięgaj po nieczyste zagrania! – Wszelka nieuczciwość ma krótkie nogi. Jeśli okłamiesz klienta, niestety stracisz go na zawsze, a na dodatek zyskasz złą opinię. Natomiast nieczyste zagrania na stronie internetowej sprawią, że spadniesz w wynikach wyszukiwania Google. Jeśli nie chcesz być jednym ze wspomnianych 30% przedsiębiorców, to zawsze bądź fair!

pozyskiwanie klientów telemarketing Twojej firmy

Zdobywanie potencjalnych klientów metodami manualnymi

No dobrze, wiesz już mniej więcej, jak się zabrać do pozyskiwania nowych klientów, pora na omówienie konkretnych sposobów, które możesz wykorzystać. Można je podzielić na działania manualne (takie, w których kontaktujesz się z potencjalnymi klientami, aby przedstawić im produkt), działania w Internecie oraz reklamy zewnętrzne.

Na początek omówimy metody manualne, na które składa się mailing i telemarketing.

Mailing

Większość z nas codziennie sprawdza swoją skrzynkę e-mail. Oczywiście pośród wiadomości znajdujemy tam też wiele ofert, w które zdarza się klikać, zwłaszcza, jeśli dotyczą czegoś, co aktualnie zaprząta nam głowę.

Możesz z powodzeniem wykorzystać to do rozpropagowania Twojej oferty! Wystarczy, że spróbujesz pozyskać bazę adresów, na przykład oferując zniżkę lub bezpłatne pobranie poradnika, w zamian za podanie e-maila. Dzięki temu mailing cechuje się również skutecznością i trafia bezpośrednio w grupę docelową – w końcu te osoby już w jakiś sposób się zainteresowały tym, co masz do przekazania.

Nie zapomnij, aby wysłany mail był atrakcyjny graficznie i zawierał w sobie wezwanie do określonego działania.

Telemarketing

Pozyskiwanie klientów poprzez dzwonienie do nich to metoda stosowana od lat, mimo to wciąż wysoce skuteczna, która niepotrzebnie budzi złe skojarzenia. Przede wszystkim telemarketerzy, kontaktując się bezpośrednio z losowymi osobami, mogą przedstawić ofertę w sposób ciekawy i wyczerpujący, a tym samym pozyskać osoby wstępnie zainteresowane zakupem produktu.

Mówi się, że telemarketing wciąż jest najefektywniejszą metodą generowania leadów, gdyż dociera do naprawdę sporej grupy odbiorców. Nawet, jeśli 9/10 osób odmówi dalszego kontaktu, to przy ilości połączeń, które wykonuje przeciętnie telemarketer i tak jesteśmy w stanie zyskać naprawdę wiele potencjalnych klientów.

Więcej na temat zdobywania klientów z pomocą call center znajdziesz TUTAJ.

pozyskiwanie klientów telemarketing Twojej firmy

Marketing w Internecie – jakie działania warto podjąć?

Obecnie najłatwiej „pokazać się” potencjalnym klientom w Internecie. Ponadto daje on nam spore możliwości. Mimo to przypomnij sobie wstęp do tego tekstu i to, że nie wystarczy samo założenie Twojej strony www czy profilu w mediach społecznościowych.

Aby pozyskać klienta, trzeba najpierw przebić się przez gąszcz podobnych stron i zmierzyć się z bezpośrednią konkurencją z Twojej branży, która również korzysta z tych kanałów.

Jak więc działać online, aby pozyskiwać nowych klientów?

Dobra i wygodna strona www

Zbuduj Twoją stronę internetową tak, by zachęcała użytkownika do pozostania na niej przez dłuższy czas. Powinna ona być łatwa w obsłudze, czytelna, estetyczna czy szybko ładująca. Zadbaj, aby również właściwie wyświetlała się na urządzeniach mobilnych.

Nie zapominajmy o treściach. Muszą one stanowić wartość dla użytkownika, a jeśli chcesz, by Twoja strona internetowa wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwarki, korzystaj ze słów kluczowych. Świetnie sprawdzi się także dołączenie na Twojej stronie bloga, na którym regularnie będą publikowane artykuły, których tematy oscylują wokół branży, w której działasz.

Media społecznościowe – bezpośredni kontakt z potencjalnym klientem

Social media, takie jak Facebook, Twitter, Instagram czy Tik-Tok gromadzą ogromne rzesze ludzi. Może to znacząco wpłynąć na pozyskiwanie klientów w Twojej firmie. Postaraj się przyciągnąć uwagę poprzez prowadzenie atrakcyjnych profili. Pamiętaj o tym, czym charakteryzuje się stworzona przez Ciebie grupa odbiorców i publikuj specjalnie dla nich.

Ciekawie prowadzone social media mogą być szansą zarówno dla dużych, jak i małych firm. Przede wszystkim z łatwością zaznajomisz odbiorców ze swoimi produktami, a jeśli dodatkowo ubierzesz to w ciekawą grafikę i chwytliwą treść, z chęcią zaczną Cię obserwować.

Publikuj regularnie, odpowiadaj na komentarze i wiadomości, a następnie ciesz się z przyjemnego pozyskiwania klientów.

spis treści pozyskiwanie klientów

Reklama płatna – czy warto?

Opieranie się na zasięgach organicznych w większości przypadków jest niewystarczające. Znacznie szybsze i efektywniejsze jest pozyskiwanie klientów poprzez płatne reklamy. Opłacenie miejsca w wynikach wyszukiwania, banery z odnośnikiem do strony, czy sponsorowane artykuły na portalach związanych z Twoją branżą mogą znacząco pomóc zdobywać nowych klientów.

Potencjalni klienci często wpisując frazę w wyszukiwarkę, nie odróżniają wyników sponsorowanych od organicznych, dlatego wykup pierwszego miejsca na liście wydaje się być świetnym pomysłem, zwłaszcza dla Twojego sklepu internetowego.

Publikuj tylko wartościowe treści

Nic tak nie buduje relacji z klientem, jak wartość niematerialna, którą mu ofiarujesz. Powszechnie występuje ona pod nazwą content marketingu, czyli publikowanych przez Ciebie treści, które dla potencjalnych klientów mogą stanowić cenne źródło wiedzy.

Badania dowodzą, że firmy, które dzielą się swoim doświadczeniem w danej dziedzinie, znacznie lepiej radzą sobie w pozyskiwaniu klientów.

Nie bój się publikować na stronie www artykułów, filmików instruktażowych, e-booków, poradników itd. To wszystko sprawi, że potencjalni klienci zaufają właśnie Twojej firmie, uznają ją za eksperta i w konsekwencji chętnie zapłacą za produkty i usługi.

Marketing szeptany

Wiele osób ma alergię na słowo reklama. Mimo to również do nich można dotrzeć. Pomoże w tym tzw. marketing szeptany. Polega on na tym, że sprzedaż usługi lub produktu nie jest wymieniana wprost, natomiast pobudza się potencjalnych klientów będących na forach do dyskusji na ten temat.

W efekcie dodania kilku wpisów wymieniających produkt „po cichu” dajemy o nim rekomendacje dla szerszej publiczności, a sami klienci są przekonani, że podjęli decyzję zakupową samodzielnie.

content marketing wskazówki pozyskiwania klientów

Reklama zewnętrzna

Zawsze jeszcze możliwe jest pozyskanie klienta poprzez umieszczenie w pobliżu swojej firmy banerów reklamowych. Mimo, że wiele osób uważa to za metodę przestarzałą, to jednak zauważ, że reklamy wolnostojące wcale nie zniknęły z przestrzeni miejskich.

Taki baner może świetnie działać, jeśli chcesz zwrócić uwagę lokalnej społeczności. Przydaje się zwłaszcza wtedy, kiedy sprzedaż zależy od odwiedzenia przez klienta siedziby Twojej firmy (sklep, usługi kosmetyczne i fryzjerskie, restauracja, itp.).

Banery wciąż pomagają pozyskać klienta, dlatego nie powinniśmy do końca spisywać je na straty. Wszystko zależy oczywiście od wielkości firmy, branży, w której działamy czy tego, w jaki sposób chcemy sprzedawać.

Jak nie pozyskiwać klientów – antyporadnik

Jeśli interesuje Cię brak klientów i upadek firmy to rób następujące rzeczy:

  • skup się tylko na jednym kanale marketingu,
  • narzekaj, że któraś z metod marketingowych jest głupia i nie adekwatna do Twojego biznesu,
  • nie interesuj się potrzebami swoich klientów,
  • bądź zarozumiały i nie odpisuj na wiadomości,
  • szybko rezygnuj, jeśli początkowe efekty nie będą zadowalające,
  • publikuj rzadko i byle co, a najlepiej nic nie publikuj,
  • nie wydawaj żadnych pieniędzy na promocję firmy
  • nie dziel się wiedzą – w końcu czyta to konkurencja.

Oczywiście są to porady z przymrużeniem oka! Mimo to wielu z nas popełnia przynajmniej jeden z wyżej wymienionych grzeszków, nieświadomie tracąc przy tym niejednego klienta.

Pozyskiwanie klientów

Pozyskiwanie klientów – czy jest łatwe?

Niestety dla większości z nas samodzielne pozyskiwanie klientów może być naprawdę trudne. Prowadząc własny biznes często mamy na głowie tysiące różnych spraw, wśród których trudno jest znaleźć czas na prowadzenie właściwego marketingu.

Jeśli pozyskujesz klientów samodzielnie i jesteś w pełni zadowolony ze sprzedaży – gratulacje!

Natomiast jeśli pozyskiwanie nowych klientów idzie ci nie najlepiej, pomyśl nad wprowadzeniem w życie powyższych porad. Zawsze możesz także zwrócić się do profesjonalnej firmy zajmującej się marketingiem lub call center, w której specjaliści pomogą Ci obrać właściwą strategię działania i tym samym pozyskać klientów. Z pewnością przeznaczone na ten cel środki szybko do Ciebie wrócą, a do tego znacznie się pomnożą!

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *