Twoim zadaniem jako fotoedytora jest zadbanie o odpowiedni dobór zdjęć ilustrujących artykuły prasowe, treści internetowe lub wszelkie inne publikacje. Mogą być to materiały dostarczane przez fotoreporterów, będące udokumentowaniem prezentowanych wydarzeń lub zdjęcia o charakterze ozdobnym czy orientacyjnym. Takie zdjęcia miewają też charakter reklamowy, zachęcający lub skłaniający odbiorcę do pewnych postaw czy zachowań. Jesteś właśnie tą osobą w firmie (lub członkiem zespołu takich osób), które mają za zadanie te zdjęcia dobrać i umieścić w artykule. Najpierw jednak trzeba je pozyskać i odpowiednio oprawić.
Spis Treści
Fotoedytor – pozyskiwanie zdjęć
Zdjęcie, którym musisz opatrzyć tekst musi być oczywiście dobrane tematycznie. Istotna jest nie tylko jego zawartość, ale też jakość wykonania (ostrość, odpowiednie oddanie barw czy rozdzielczość). Skąd możesz pozyskiwać zdjęcia? Cóż, nie wystarczy po prostu skorzystać z Google. Zdjęcia mają swoich autorów i prawa autorskie. Istnieją co prawda darmowe bazy zdjęć, z których można korzystać także w celach komercyjnych. Jednak by używać te najlepsze, trzeba posiadać na ich użycie zgodę. To wymaga wysyłania zapytań do konkretnych fotografów, agencji fotograficznych czy banków zdjęć. A mimo wszystko tego konkretnego, unikalnego zdjęcia nadal nie jesteś w stanie znaleźć? O ile masz sprzęt i umiejętności fotografa, zawsze możesz je sam wykonać.
Fotoedytor – edycja i oprawa zdjęć
Do ilustrowania artykułów i treści internetowych używać możesz nie tylko zdjęć. Tyczy się to każdej grafiki, obrazu malarskiego, rysunku czy innego utworu graficznego. Gdy masz już załatwione kwestie praw autorskich, musisz jeszcze zająć przystosowywaniem materiału do publikacji. Niekiedy zdjęcie trzeba nieco wyretuszować, poprawić albo wręcz przenieść je do formy cyfrowej. Do tego potrzebujesz programów graficznych, monitora o doskonałym odwzorowaniu barw i skanera.
Fotoedytor – współpraca z kontrahentami
Wspomniane wcześniej pozyskiwanie zdjęć od autorów i agencji fotograficznych wymaga podjęcia kroków prawnych. Sporządzenie umowy, określenia ich warunków oraz negocjacje cen za wykorzystanie materiałów. Tym też się zajmujesz. Kontaktujesz się bezpośrednio z podmiotami i osobami, które mają prawa do zdjęć. Wsparty radą firmowego prawnika, negocjujesz warunki. Niekiedy jednak jesteś w tym ograniczony – przykładowo wydawca wyznacza limit budżetu do wydania na zdjęcia.
Fotoedytor – warunki pracy
Najczęściej swoją pracę wykonujesz w warunkach biurowych, bezpośrednio w siedzibie firmy. Jeśli pracujesz jako freelancer, z niektórymi redakcjami możesz umówić się na pracę zdalną. Z okazjonalnym odwiedzaniem siedziby firmy. Większość obowiązków możesz z powodzeniem wykonywać na komputerze, wyposażonym w programy graficzne do DTP i obróbki zdjęć. Bywa, że pracować będziesz w większym zespole fotoedytorów, gdzie panuje podział obowiązków np. na odcinku poszczególnych działów czasopisma – wiadomości, technika, tematyka kobieca albo historyczna. Praca najczęściej odbywa się w standardowych godzinach, choć przykładowo dzienniki czy serwisy internetowe muszą działać na bieżąco. Tym samym może też zdarzyć się, że będziesz pracować w dni wolne i święta.
Be First to Comment