Press "Enter" to skip to content

Jak wygląda praca kierowcy trolejbusu?

Trolejbus to rodzaj autobusu, z tą różnicą, że zasilany jest elektrycznie. To pojazd podłączony stale do sieci elektrycznej rozwieszonej nad ulicami miasta i na trasie przejazdu. Tak też definiuje trolejbus polskie prawo. Tylko trzy miasta w Polsce wciąż utrzymują taką komunikację miejską. Jak wygląda taka praca i czy różni się zasadniczo od prowadzenia zwykłego autobusu?

Kierowca trolejbusu – przewóz osób

Praca kierowcy trolejbusu przypomina tą, którą wykonuje kierowca zwykłego autobusu. Zmianę zaczynasz od wizyty w dyspozytorni, załatwiasz tam formalności. Powierzony Ci pojazd musisz dokładnie sprawdzić pod kątem technicznym – stan oświetlenia, działanie wycieraczek, ułożenie foteli i sprawność odbieraka prądu. Wszelkie usterki musisz zgłosić do dyspozytorni. Nie możesz wyjechać w trasę niesprawnym trolejbusem. Dzień pracy wygląda też podobnie – jedziesz po wyznaczonej trasie w mieście, zatrzymujesz się na ustalonych przystankach. Musisz prowadzić bezpiecznie, a jednocześnie być punktualnym. Bywa, że zajmować się też będziesz sprzedażą biletów.

Kierowca trolejbusu – specyfika pracy

Pojazdem kieruje się niemal identycznie. Z tą różnicą, że trasa, po której jeździsz jest bardziej usztywniona niż gdy jedziesz zwykłym autobusem. Możliwości modyfikacji są ograniczone, a zatem korki mogą stanowić problem. Trolejbus jest jednak nadal bardziej zwrotny niż tramwaj. Oprócz tego musisz stale monitorować połączenie elektryczne z trakcją. Co ciekawe, nie zawsze jesteś sztywno do niej przywiązany. W Lublinie dla przykładu niektórej trolejbusy mają akumulatory, które pozwalają przez jakiś czas jeździć swobodnie. Do dyspozycji masz nawigację GPS, sterownik do wyświetlanych informacji dla podróżnych, pilot do zmiany zwrotnic i radiotelefon.

Kierowca trolejbusu – warunki pracy

Pracujesz wedle grafiku. Czas pracy w ciągu dnia nie może przekraczać 10 godzin, a w ciągu tygodnia 60. W zależności od umowy płacone masz stałe wynagrodzenie lub za każdą godzinę. W trasę udajesz się o różnych porach dnia i w różną pogodę, co ma wpływ na stan nawierzchni. Nie tylko w ciągu tygodnia, ale także w weekendy i święta. Praca ma charakter siedzący, dużo czasu spędzasz w tej pozycji. Z czasem to niekorzystnie wpływa na układ krwionośny, pojawiają się bóle kręgosłupa, a nawet problemy ze słuchem. Dość często w pracy towarzyszy Ci stres, zwłaszcza powodowany faktem odpowiedzialności, jaka na Tobie spoczywa. Zarówno za sprzęt jak i dobro pasażerów. Nie pomagają też drgania mechaniczne, od czasu do czasu dym, mgła i hałas miasta. 

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *