Jako realizator dźwięku jesteś odpowiedzialny za jakość dźwięku oraz tego, by zachował swoją ciągłość przekazu podczas wydarzenia, koncertu lub przedstawienia. Pracować możesz w ten sposób także w studiu nagrań, studiu radiowym albo w telewizji. Poprzez własne umiejętności i wykorzystując sprzęt musisz uzyskać odpowiednie brzmienie dźwięku zarejestrowanego jak i tego idącego do odbiorcy na żywo.
Spis Treści
Realizator dźwięku – obowiązki zawodowe
Twoim zadaniem jest rejestracja dźwięku, a następnie jego odpowiedni miks. Dźwięk nagrywany jest na kilku płaszczyznach, zwanych warstwami – różna wysokość tonów, niekiedy odmienne instrumenty czy nawet poszczególne osoby z różnych mikrofonów. Taki zabieg ma na celu ułatwienie modyfikacji, montażu, ułatwione wykonywanie choćby karaoke. Najczęściej taki miks wykonywać będziesz sam, raczej nie jest to zajęcie dla zespołu. Ściśle współpracujesz z reżyserem dźwięku lub częściowo nawet wykonujesz jego obowiązki. Odpowiadasz za jakość techniczną dźwięku, a wpływ na to ma odpowiednie ustawienie urządzeń rejestrujących, przygotowanie (nagłośnienie, wytłumienie) pomieszczenia.
Realizator dźwięku – możliwy podział ról
Jak wspomnieliśmy, Twoje obowiązki możesz dzielić z reżyserem dźwięku albo zajmować się ściśle wytyczonym wycinkiem pracy nad przedsięwzięciem akustycznym. Wedle tego kryterium możemy wykazać kilka podstawowych stanowisk pracy realizatora dźwięku, w których możesz zostać obsadzony:
- realizator nagrań – – na tym stanowisku zajmujesz się po prostu rejestrowaniem programów telewizyjnych i radiowych,
- operator dźwięku – Twoim zadaniem jest zgrywanie materiału dźwiękowego w filmie, radiu albo telewizji i następnie ich obróbka,
- samodzielny realizator dźwięku – odpowiedzialny wtedy jesteś za całą techniczną warstwę realizacji dźwięku w różnych przedsięwzięciach akustycznych.
Realizator dźwięku – warunki pracy
Pracować możesz w studiach telewizyjnych, radiowych, filmowych albo bezpośrednio w salach koncertowych, teatralnych, podczas wydarzeń w plenerze. Twoja praca ma charakter z jednej strony zespołowy (nad przedsięwzięciem pracuje zawsze sztab osób), a z drugiej bardzo indywidualny – każda osoba ma ściśle określone obowiązki, z których jest rozliczana samodzielnie i oddzielnie. To, co dokładnie będziesz robił, omawiane jest na początku z reżyserem i to właśnie wtedy jest moment na ewentualne modyfikacje i ustalenia. Nie masz też stałych godzin pracy. Audycje radiowe i telewizyjne, koncerty i inne wydarzenia odbywać mogą się praktycznie o każdej godzinie w ciągu doby. Oraz w dni wolne, świąteczne i mogą wiązać się z odległymi wyjazdami.
Be First to Comment