Press "Enter" to skip to content

Jak wygląda praca realizatora dźwięku? Czym zajmuje się realizator dźwięku?

Jako realizator dźwięku jesteś odpowiedzialny za jakość dźwięku oraz tego, by zachował swoją ciągłość przekazu podczas wydarzenia, koncertu lub przedstawienia. Pracować możesz w ten sposób także w studiu nagrań, studiu radiowym albo w telewizji. Poprzez własne umiejętności i wykorzystując sprzęt musisz uzyskać odpowiednie brzmienie dźwięku zarejestrowanego jak i tego idącego do odbiorcy na żywo.

Realizator dźwięku – obowiązki zawodowe

Twoim zadaniem jest rejestracja dźwięku, a następnie jego odpowiedni miks. Dźwięk nagrywany jest na kilku płaszczyznach, zwanych warstwami – różna wysokość tonów, niekiedy odmienne instrumenty czy nawet poszczególne osoby z różnych mikrofonów. Taki zabieg ma na celu ułatwienie modyfikacji, montażu, ułatwione wykonywanie choćby karaoke. Najczęściej taki miks wykonywać będziesz sam, raczej nie jest to zajęcie dla zespołu. Ściśle współpracujesz z reżyserem dźwięku lub częściowo nawet wykonujesz jego obowiązki. Odpowiadasz za jakość techniczną dźwięku, a wpływ na to ma odpowiednie ustawienie urządzeń rejestrujących, przygotowanie (nagłośnienie, wytłumienie) pomieszczenia.

Realizator dźwięku – możliwy podział ról

Jak wspomnieliśmy, Twoje obowiązki możesz dzielić z reżyserem dźwięku albo zajmować się ściśle wytyczonym wycinkiem pracy nad przedsięwzięciem akustycznym. Wedle tego kryterium możemy wykazać kilka podstawowych stanowisk pracy realizatora dźwięku, w których możesz zostać obsadzony:

  • realizator nagrań – – na tym stanowisku zajmujesz się po prostu rejestrowaniem programów telewizyjnych i radiowych,
  • operator dźwięku – Twoim zadaniem jest zgrywanie materiału dźwiękowego w filmie, radiu albo telewizji i następnie ich obróbka,
  • samodzielny realizator dźwięku – odpowiedzialny wtedy jesteś za całą techniczną warstwę realizacji dźwięku w różnych przedsięwzięciach akustycznych.

Realizator dźwięku – warunki pracy

Pracować możesz w studiach telewizyjnych, radiowych, filmowych albo bezpośrednio w salach koncertowych, teatralnych, podczas wydarzeń w plenerze. Twoja praca ma charakter z jednej strony zespołowy (nad przedsięwzięciem pracuje zawsze sztab osób), a z drugiej bardzo indywidualny – każda osoba ma ściśle określone obowiązki, z których jest rozliczana samodzielnie i oddzielnie. To, co dokładnie będziesz robił, omawiane jest na początku z reżyserem i to właśnie wtedy jest moment na ewentualne modyfikacje i ustalenia. Nie masz też stałych godzin pracy. Audycje radiowe i telewizyjne, koncerty i inne wydarzenia odbywać mogą się praktycznie o każdej godzinie w ciągu doby. Oraz w dni wolne, świąteczne i mogą wiązać się z odległymi wyjazdami.

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *