Press "Enter" to skip to content

Jak zostać analitykiem biznesowym?

Pracodawcy cenią osoby wykształcone. Najlepiej, jeśli masz dyplom wyższej uczelni na kierunkach ekonomicznych, finansowych czy związanych z zarządzaniem i gospodarką. Czy istnieją jakieś studia kierunkowe, stricte przygotowujące do zawodu? Nie ma ich zbyt wiele w ofertach polskich wyższych szkół. Nie oznacza, że nie ma wcale – przykładowo Wyższa Szkoła Biznesu National Louis University w Nowym Sączu możesz wybrać specjalizację analityka biznesowa na kierunku zarządzanie. Podczas studiów czekają Cię zajęcia typowo gospodarcze i finansowe, ale także możliwość wykazania się. Nauczysz się samodzielnie dokonywać badań gospodarczych, analizy projektów i strategii biznesowych w firmie. A także proponowania możliwych rozwiązań w zastanym przedsiębiorstwie. To jednak nie wszystko. W branży IT mogą być dodatkowo potrzebne kompetencje (w tym wykształcenie) programistyczne czy teleinformatyczne. W farmacji – analogicznie. Musisz po prostu znać branże. Albo potrafić szybko się z nią zapoznać.

Analityk biznesowy – certyfikacje zawodowe

Doświadczenie i wykształcenie są w tej pracy cenne. Podobnie jak udokumentowane kompetencje. Warto zainwestować w kursy z analizy biznesowej, które pozwalają uzyskać uznawane międzynarodowo certyfikaty. Podstawą jest certyfikat IQBBA, bardziej zaawansowane są CCBa czy IREB, dla inżynierów. Kursy organizują firmy szkoleniowe, biura analiz czy podmioty działające pod patronatem IIBA – międzynarodowej organizacji zrzeszającej analityków biznesowych.

Analityk biznesowy – predyspozycje

Niewątpliwie, by pracować w tym zawodzie, musisz mieć pewne niepisane kompetencje. Zdecydowanie to praca dla osób, które potrafią myśleć właśnie analitycznie – zauważać subtelność wydarzeń rynkowych, doszukiwanie się ciągu przyczynowo – skutkowego, dostrzeganie nadchodzących, jeszcze ledwo wyczuwalnych tendencji. Musisz być w tym dociekliwy, dokładny. Traktować analizę biznesową jako formę swego rodzaju łamigłówki. Szarady, którą, żeby rozwiązać trzeba przebrnąć nie tylko przez sterty liczb i papierów. Ale także wykształcić zdolności negocjacyjne z kontrahentami czy dostawcami, potrafić dostrzegać potencjał pracowniczy. I przy tym myśleć abstrakcyjnie i kreatywnie. Co jeszcze jest ważne? Umiejętność zachowania dyskrecji i lojalność wobec pracodawców. Musisz być wobec niech uczciwy, a przy tym prostolinijny.  

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *