Press "Enter" to skip to content

Jak zostać dróżnikiem przejazdowym?

Zadaniem dróżnika przejazdowego jest obsługa przejazdu kolejowego, od którego jest oddelegowany. Pracując na tym stanowisku sterować będziesz szlabanem, który zamyka i otwiera ruch na drodze przecinanej linią kolejową. Musisz stale sprawdzać stan techniczny tego szlabanu, jego sprawność na zdalną manipulację, ale także stan torów, zwrotnic, dokonywania konserwacji oraz pewne prace naprawcze, o ile pozwalają Ci na to kompetencje. Nie działasz jednak w pojedynkę – masz zbyt wąskie pole widzenia i nie jesteś w stanie dostrzec jednocześnie wszystkich szlabanów i rogatek. Bazujesz na sygnałach przekazywanych przez dyżurnego ruchu oraz od samego maszynisty. Każde opuszczenie szlabanu i jego podniesienie musisz odnotować co do godziny w dzienniku ruchu. Jeśli pojawia się usterka, której nie możesz natychmiast naprawić a jej pozostawienie samej sobie może skutkować groźnym wypadkiem, musisz ustawić odpowiednie oznaczenie oraz dać znać pozostałym pracownikom kolei.

Dróżnik przejazdowy – co zrobić by nim zostać?

Na ogół PKP wymaga od kandydatów na dróżników przejazdowych minimum średnie wykształcenie techniczne. Może być to technikum, ale z powodzeniem też szkoła branżowa. Oprócz tego na początku pracy przechodzisz odpowiednie szkolenie z obsługi urządzeń sterowniczych, przeznaczenia i zastosowania narzędzi, symboli, stosowania sygnałów. Nie mniej ważne są też cechy osobowościowe, które powinieneś przejawiać – przede wszystkim dokładność, punktualność, odpowiedzialność, odporność na stres, ale też i monotonny tryb pracy. Musisz potrafić organizować samodzielnie swoją pracę, a także w razie potrzeby udzielić pierwszej pomocy.

Dróżnik przejazdowy – warunki pracy

Twoim miejscem pracy jest posterunek kolejowy lub budka, która przylega do przejazdu kolejowego. Pracować możesz o różnych porach dnia, a także w święta i weekendy. Musisz nastawić się na pracę w każdych warunkach atmosferycznych. Sporym wyzwaniem jest powtarzalność, monotonia w pracy, które utrzymują się przez długi czas. Odporność na nią jest szczególnie istotna, gdyż każde przegapienie czy nawet przyśnięcie może zagrażać bezpieczeństwu pociągu, jego pasażerów i kierowców.

Dróżnik przejazdowy – zatrudnienie i zarobki

Pracę na tym stanowisku w Polsce możesz otrzymać jedynie w ramach PKP. W zależności od regionu i konkretnej spółki wchodzącej w skład kolei zarabiać możesz w przedziale 2800 – 3700 zł brutto. Dodatkowo zyskujesz prawo do darmowej podróży koleją.

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *