Zanim podejmiesz decyzję o pracy jako kontroler ruchu lotniczego, musisz wiedzieć, że jest to profesja wyjątkowo odpowiedzialna. Wymagająca od Ciebie umiejętności chłodnego myślenia, zachowania zimnej krwi, zdolności do pracy pod presją i naprawdę sporej odporności psychicznej. To praca, w której od Twoich decyzji zależy życie ludzi, a jednocześnie te decyzje musisz podejmować szybko i zdecydowanie. Takie predyspozycje zresztą są wyjątkowo drobiazgowo badane i rozpoznawane podczas procesu rekrutacji. Co do formalnych wymogów to preferowane przez pracodawców jest minimum średnie wykształcenie, doskonała znajomość języka polskiego oraz angielskiego. Zarówno w piśmie jak i w mowie.
Spis Treści
Kontroler lotów – Praca pod presją
W sytuacji kryzysowej nie ma czasu na wątpliwości natury lingwistycznej. W Polsce nad definiowaniem wymagań wobec kontrolera lotu czuwa Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP). Ta instytucja zajmuje się też rekrutacją i szkoleniem kontrolerów lotu. Zwraca się w niej uwagę na Twój stan zdrowia, niekaralności, zdolności do pracy zespołowej, myślenie logiczne, analityczne i łatwość liczenia w pamięci.
Kontroler lotu – rekrutacja i szkolenie
Istnieją w zasadzie dwa etapy dojścia do zawodu kontrolera ruchu lotniczego.
- Rekrutacja – ta z kolei podzielona jest na kolejne kilka podetapów. Najpierw analizowana jest złożona przez Ciebie dokumentacja pod kątem formalnym. Potem testowane są Twoje zdolności językowe, przede wszystkim te z angielskiego, oraz predyspozycji zawodowych. Czekać Cię będą testy pisemne, elektroniczne, psychologiczne i badania lekarskie. Gdy wszystko to pomyślnie przejdziesz, czeka Cię rozmowa kwalifikacyjna. Od jej przebiegu zależy, czy zostaniesz skierowany na szkolenie zawodowe dla kontrolera ruchu lotniczego.
- Szkolenie – ma ono miejsce w Ośrodku Szkolenia Personelu Lotniczego. Trwa około dwóch lat i zakończone jest – a jakże – egzaminem zawodowym. Pozytywne zdanie tego państwowego egzaminu stwierdza Lotnicza Komisja Egzaminacyjna. Skutkuje to tym samym przyznaniem Ci licencji kontrolera ruchu lotniczego. Tym samym możesz rozpocząć pracę na jednym z polskich lotnisk.
Kontroler lotów – Odnawianie licencji
Musisz pamiętać, że nie jest ona dana raz na zawsze. Każdorazowo co 2 lata musisz ją odnawiać. Polega to na poddawaniu się regularnym badaniom lekarskim. Dziać się tak będzie aż do przejścia na emeryturę w wieku 60 lat.
Be First to Comment