Press "Enter" to skip to content

Jak zostać menedżerem kultury?

Kim jest menedżer kultury? To osoba, która dobrze zna tę branżę. Zna się na kulturze, rozumie jak powstaje i w jakich warunkach najlepiej się rozwija. Ma wiedzę historyczną i merytoryczną na temat malarstwa, tańcu, filmu, rzeźby czy teatru. Ma gust oraz artystyczną duszę. Lecz to nie wszystko. Menedżer kultury potrafi też nią zarządzać.

Menedżer kultury – czym się zajmuje?

Menedżer kultury zajmuje się też jej ekonomiczną stroną. Stworzenie dzieła sztuki kosztuje. Prowadzenie muzeum czy domu kultury także. To są specyficzne rodzaje wydatków, zarządzania przedsiębiorstwem, podejmowania kontraktów czy inwestycji. Menedżer kultury jest dobrze przygotowany do prowadzenia instytucji kulturalnych czy zarządzania budżetem takich instytucji. Lub konkretnych inicjatyw, takich jak produkcja filmowa czy tworzenie audycji radiowych.

Menedżer kultury – wykształcenie

Do takiej pracy dobrze przygotowują studia wyższe. Na kierunku ekonomia kultury przez 3 lata czekają Cię zajęcia związane z ekonomicznym i organizacyjnym aspektem działania w kulturze. Studia możesz ukończyć na poziomie licencjata albo wybrać je jako podyplomowe, np. po kulturoznawstwie czy ekonomii ogólnej. Zajęcia dotyczą takich spraw jak prawo autorskie, marketing w kulturze, zarządzanie instytucja kulturalna, zamówienia publiczne, prawo gospodarcze, zarządzanie projektami, technologia produkcji filmowej, telewizyjnej czy radiowej, realia rynku medialnego, pozyskiwanie funduszy i dotacji na kulturę czy przedmioty związane z HR. Oczywiście ma też miejsce silny segment przedmiotów związanych z sama kulturą – historia filmu, film współczesny, podstawy języka kultury, antropologia kultury, socjologia kultury, kultura popularna czy sztuka negocjacji i retoryka.

Menedżer kultury – zatrudnienie

Gdzie możesz pracować po takich studiach? To dobre przygotowanie do pracy jako dyrektor placówek kulturalnych, animator kultury czy menedżer kultury. Oprócz tego pracy możesz szukać w agencjach artystycznych, biurach organizacji imprez, wytwórniach filmowych, mediach, jako kierownik produkcji filmowej czy w marketingu branży filmowej i telewizyjnej. 

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *