Press "Enter" to skip to content

Jak zostać sekretarką? Sprawdź czy masz predyspozycje by pracować jako sekretarka

Praca jako sekretarka to często początek kariery zawodowej. Wielokrotnie zdarzało się, że poważne bizneswoman zaczynały właśnie od notowania telefonów szefa. Czy jednak oznacza to, że ta praca nie wymaga żadnych zdolności? Absolutnie nie! To praca dla Ciebie jeśli potrafisz zapanować nad chaosem. Lubisz ruch i nie przeszkadza Ci, gdy ciągle dzieje się coś nieprzewidzianego. Bardzo przydatne są zdolności interpersonalne – komunikatywność, operatywność i elokwencja. Niekiedy będziesz musiała asertywnie odmówić komuś w imieniu szefa. Innym razem uprzejmie podać kawę. Bardzo istotna w tym zajęciu jest umiejętność koncentracji, organizacji własnej pracy i otwartość na wyzwania. Do tego skrupulatność, dokładność i bardzo duża dbałość o szczegóły. Dobrze, jeśli masz pamięć do nazwisk, dat i twarzy. Potrafisz działać samodzielnie, skutecznie i pod presją czasu.

Sekretarka – Czy potrzebne wykształcenie?

Oczywiście nie ma żadnych prawnych wymogów dotyczących wykształcenia w tym zawodzie. Nie ma też żadnych egzaminów ani certyfikatów uprawniających podjęcie zajęcia sekretarki. Większość jednak pracodawców zwraca uwagę na wykształcenie. Nie oznacza to oczywiście, że dyplom doktora filozofii zastąpi wymienione wyżej predyspozycje. Niemniej wykształcenie średnie i matura wydają się być w tym zawodzie minimum. Niektóre firmy wymagają wręcz wykształcenia wyższego. Przodują tu kierunki administracja, zarządzanie, a nawet psychologia. Jeżeli firma ma jakiś bardzo specyficzny charakter działalności – specjalistyczna branża albo miejsce, które odwiedzają klienci – wtedy w ofercie pracy może okazać się wymóg konkretnego wykształcenia. Wyższe wykształcenie również jest z zasady mile widziane w urzędach państwowych, instytucjach kultury i naukowych.

Sekretarka – Pozostałe kompetencje

Nie ma żadnego kierunkowego wykształcenia do zawodu sekretarki. Niemniej organizowane są niekiedy kursy przygotowujące do pracy sekretarki lub asystentki. Organizują je urzędy pracy albo organizacje społeczne. Podczas kilkudziesięciu godzin zajęć możesz poznać podstawowe wskazówki do pracy jako sekretarka, jak się ubierać, zachowywać i jak organizować swoją pracę. Są też zajęcia praktyczne – z obsługi popularnych programów biurowych i obsługi typowego biurowego sprzętu. Uzyskane w ten sposób dyplomy to również jakiś argument przy rekrutacji.

Sekretarka – Wymagania pracodawców

Potencjalni szefowie zwracać uwagę będą na Twoje zachowanie. Sekretarka to niekiedy wizytówka firmy. To Ty bezpośrednio będziesz miała do czynienia z odwiedzającymi szefa gośćmi. Dlatego istotne są zadbana aparycja, poczucie estetyki w ubiorze i makijażu. Oprócz tego szefowie poszukują osób zaufanych i dyskretnych. Dopuszczona będziesz niekiedy do niejawnych informacji dotyczących firmy. Nie mówimy tu o żadnych działaniach nielegalnych lub niemoralnych.  Szef ma prawo oczekiwać od Ciebie zwyczajnej lojalności. 

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *