Press "Enter" to skip to content

Lakiernik w warsztacie samochodowym – Jak wygląda praca lakiernika?

Jedną z podstawowych funkcji, które oferują firmy blacharskich to właśnie malowanie karoserii samochodu. Możesz się na to zdecydować z różnych powodów. Niekiedy może być to przymus – stłuczka, drobne zarysowania. A innym razem możesz zwyczajnie chcieć odświeżyć samochód. Opowiemy Ci pokrótce, w jaki sposób pracuje lakiernik nad Twoim samochodem.

Lakiernik – Przygotowanie samochodu

Nie można jednak od razu zabrać się za ubarwianie Twojego samochodu. Musi go najpierw odpowiednio przygotować. A to zależy od tego, w którym miejscu karoserii znajduje się zadany do renowacji fragment. Lakiernik musi odpiąć błotniki i zderzaki. W końcu nie mogą przeszkadzać, podczas gdy większość prac wykonuje się na pojeździe. Następnie lakiernik ściąga starą warstwę farby. Może to robić za pomocą zwykłego papieru ściernego. Lecz czasami – jeśli farba jest dość stara i gruba – użyje do tego specjalnych narzędzi. Potem Twoja karoseria jest myta i natłuszczana. Następnie zostawiona do doschnięcia. Gdy to się stanie, lakiernik wygładza przygotowaną w ten sposób powierzchnię. To powoduje, że można już nałożyć środek bazowy.

Lakiernik – Gdy karoseria jest zniszczona

Znacznie bardziej skomplikowany jest cały proces, gdy Twoja karoseria jest uszkodzona. Im bardziej, tym naprawa będzie dłuższa. Lakiernicy przyznają, że zdecydowana większość samochodów, którymi się zajmuje to egzemplarze powypadkowe. Ich kolega po fachu, blacharz, wypełnia drobne ubytki za pomocą szpachli. To skutecznie łata dziury, ale bardzo utrudnia malowanie przez lakiernika. Taka powierzchnia nie jest zwyczajnie głaska. Lakiernik usiłuje to zniwelować używając urządzeń polerujących lub ścierek antystatycznych. W ten sposób to miejsce wygląda zdecydowanie lepiej. Dość podobny problem występuje, gdy Twoją karoserię zaatakowała rdza. Oczywiście można ją usunąć, lecz to powoduje wspomniane wyżej ubytki. A te ponownie wypełnia się szpachlą. Gdy lakiernik chce usunąć rdzę używa do tego papieru ściernego gradacji 60 – 120 – w przypadku szlifowania szpachli lepszym jest zakres 120 – 140.

Prace końcowe lakiernika

Przygotowanie karoserii było najtrudniejsze i najbardziej czasochłonne. Czas przejść do tego co najprzyjemniejsze w pracy lakiernika, a więc malowanie! Twój samochód umieszczany jest w specjalnego komorze. Tam autko wolne jest od dodatkowych zabrudzeń ze strony środowiska. Lakiernik w ten sposób ma wygodne stanowisko pracy. Do nakładania farby używa specjalnych pistoletów. Można je podzielić na nisko i wysokociśnieniowe. Obu używa się równie często, w zależności od potrzeby intensywności nakładanej farby. W wielu warsztatach lakiernik dodatkowo zaoferuje Ci polerowanie już pomalowanej karoserii. W ten sposób autko będzie wyglądało jeszcze lepiej.

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *