Press "Enter" to skip to content

Webmaster i zatrudnienie – etat czy własna firma?

Zatrudnienia w zawodzie webmastera szukać możesz przede wszystkim w firmach z sektora IT. Istnieją przedsiębiorstwa zajmujące się tworzeniem witryn internetowych, ale też programowaniem aplikacji, rozwiązań użytkowych, interfejsowych i innych na zlecenie swoich klientów. Oprócz tego webmasterów potrzebują na swoje wewnętrzne usługi firmy, serwisy i redakcje, które prowadzą swoje, często duże i rozbudowane o segmenty, witryny internetowe. Pracować możesz dla mediów, serwisów informacyjnych, sklepów internetowych, firm usługowych, przemysłowych albo instytucji kulturalnych, oświatowych, naukowych czy urzędów administracji publicznej.

Webmaster – warunki pracy

Jeśli zatrudniony jesteś na etat lub kontrakt, który wymaga Twojej stacjonarnej obecności w firmie, Twoje stanowisko pracy znajduje się w pracowni, w której mieszczą się komputery połączone w zabezpieczoną wewnętrzną sieć. To przeważnie klimatyzowane i odpowiednio zabezpieczone pod kątem BHP pomieszczenie. Praca odbywa się w na ogół regularnych godzinach i nie jest częstą praktyką stosowanie zmian. Częściej za to zdarzają się nadgodziny – zwłaszcza w momencie wystąpienia problemu, awarii czy zbliżającego się terminu oddania projektu. Praca ma charakter siedzący, niekiedy żmudny i nużący, wymagający skupiania wzroku na ekranie komputera.

Webmaster – a może własna działalność?

Dość częstą praktyką stosowaną przez różnych specjalistów w sektorze IT jest zakładanie samodzielnej działalności gospodarczej. W ten sposób w obrocie prawnym funkcjonujesz jako firma, zyskujesz nieco niższy próg podatku dochodowego względem etatu. A także masz znacznie większą swobodę w doborze zleceń, elastyczny czas pracy i zwyczajnie jesteś sam sobie panem. Początkowo nie musisz też specjalnie martwić się o siedzibę czy lokal. Praktycznie większość obowiązków możesz wykonywać zdalnie, ze swojego domu. O ile oczywiście posiadasz legalnie kopie odpowiednich narzędzi. Zleceń szukać możesz na portalach społecznościowych, stronach internetowych potencjalnych klientów czy w zamówieniach publicznych. Musisz jednak wiedzieć, że taka forma zarabiania wiążę się z ryzykiem i ciągłą dbałością o własną reklamę i poszukiwanie zleceń. To forma dobra dla webmasterów bardziej doświadczonych, posiadających pewne obycie z klientem, cieszących się renomą i mających kontakty w branży. Tak naprawdę najlepszą Twoją reklamą jest Twoje własne portfolio.

Webmaster – rozwój zawodowy

By móc pracować nad bardziej ambitnymi, a tym samym lepiej płatnymi, projektami, musisz się rozwijać. Studia dają solidną podstawę, ale w webdevelopingu pojawiają się nowe rozwiązania, aktualizowane są silniki, niektóre technologie odchodzą do przeszłości wypierane przez nowinki. Musisz być z tym na bieżąco i stale aktualizować swoje kompetencje poprzez śledzenie branżowej prasy, uczestnictwo w certyfikowanych kursach czy poszerzanie wiedzy we własnym zakresie.

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *