Press "Enter" to skip to content

Jak wygląda praca category managera?

W tej pracy zajmować będziesz się zarządzaniem kategorią. Chodzi o pewien mniej lub bardziej skonkretyzowany rodzaj produktów czy usług, które Twój pracodawca ma w portfolio. Przykładowo może być Ci powierzony cały zestaw kubków, rowerów, książki o określonej tematyce albo szampony. Twoim zadaniem jest podejmowanie działań organizacyjnych, reklamowych i biznesowych by osiągać strategiczne cele – zwiększyć rozpoznawalność i dobry wizerunek produktów danej marki, poszerzyć rynek oraz zrealizować plan sprzedażowy. Jak to się robi?

Category manager – czym jest zarządzanie kategorią?

Zarządzanie kategorią to oczywiście codzienna dbałość o dobrą sprzedaż produktów czy zamawianie usług. Robi się to poprzez odpowiednią reklamę, skrojoną pod potrzeby klienta ofertę, analizę porażek, modyfikację funkcjonalności produktów, zwiększanie lub zmniejszanie produkcji, zmianę wyceny itd. Chodzi o to, by ciągle dostosowywać strategię do realiów rynkowych. Powodzenie ma głębsze przyczyny. Leży ono w prowadzeniu analiz potrzeb klienta. Modelowaniu i przewidywaniu przyszłości brandu.

Category manager – zarządzanie zespołem

Category manager to na ogół stanowisko kierownicze. Jesteś zarządcą procesów biznesowych i marketingowych (a niekiedy także produkcyjnych) związanych z kategorią produktów. Do Twojej dyspozycji są efekty prac zespołu analitycznego, zajmującego się reklamą albo pozyskiwaniem kontrahentów. Na podstawie ich ustaleń podejmujesz decyzje i zatwierdzasz projekty. Choć masz w pracy sporą autonomię, jesteś rozliczany z wyników – przede wszystkim z realizacji planu sprzedażowego i dobrego postrzegania kategorii.

Category manager – współpraca z kontrahentami

Można powiedzieć, że w firmie jesteś totalnym zarządcą kategorii. Jeśli to przykładowo sztućce musisz nawiązać współpracę z projektantami, dietetykami czy znawcami kruszców. Gdy Twoją kategorią są książki – angażujesz ilustratorów, korektorów i drukarzy. W każdym wypadku musisz zadbać o płynny łańcuch dostaw – zaopatrzeniowców, firmy transportowe, współpracę z hurtowniami, sklepami. A także mediami, które opublikują Twoje materiały reklamowe.

Category manager – warunki pracy

Praca na ogół ma charakter biurowy. Choć wiąże się z częstymi wyjazdami, spotkaniami biznesowymi, odwiedzaniem różnych oddziałów firmy. Pracodawcy mogą umówić się z Tobą na umowę o pracę albo – jeśli wolisz – formę B2B, samozatrudnienie czy success fee. Z racji presji, jaką narzucają zmienne realia rynkowe i sztywne plany sprzedażowe to praca o sporym tempie i potrafiąca obciążać psychicznie.

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *