Press "Enter" to skip to content

Jak wygląda praca coolhuntera?

Kim jest coolhunter? To osoba wyczuwająca wiatr zmian. Ktoś, kto potrafi dostrzegać tendecje, zmieniające się preferencje konsumenckie i nakreślać rodzące się trendy w modzie, kulinariach, usługach, muzyce czy mediach. To ktoś, kto – jak mówi nazwa – jest łowcą tego, co jest „cool”.

Coolhunter – analiza trendów

Praca polega na aktywnej obserwacji konsumentów, czyli potencjalnych klientów różnych branży produkcyjnych, usługowych czy handlowych. To osoba, która albo jako pracownik takiej firmy, albo współpracownik bada środowisko od środka. Zwraca uwagę na to, w jaki sposób ludzie się ubierają. W jaki sposób lubią spędzać czas. Co kupują lub co zamawiają w restauracji. Coolhunter rozmawia z ludźmi, śledzi opinie na forach, czyta artykuły branże i posługuje się też doniesieniami innych coolhunterów. Na tej podstawie stara się przewidzieć kreujące się trendy, które będą dominowały w najbliższych miesiącach, roku czy sezonie.

Coolhunter – współpraca z firmami

Taka wiedza jest bezcenna dla wspomnianych firm. Wiedząc, jakie zestawy ludzie spontanicznie wybierają w fast foodach, można stworzyć jeszcze bardziej atrakcyjne dania. Wiedząc, jaka muzyka trafia do konsumenta, można taką zastosować w reklamie. Obserwując potrzeby klientów butików, można dać na nie odpowiedź w nadchodzącej kolekcji. Praca coolhuntera przypomina nieco analityka rynkowego, ale zajmuje się bardziej ludzkim aspektem preferencji konsumenckich. Ma wiedze z pierwszej ręki, bezpośrednio od konsumentów czy środowisk, które są targetem. Mniej bazuje na big data czy statystykach, choć nimi też może się podpierać.  

Coolhunter – predyspozycje

W tej pracy nie są tak bardzo istotne formalne kompetencje. Nie ma wszak szkoły, która uczy jak być coolhunterem. To bardziej wrodzone czy wypracowane umiejętności nim czynią. Co jest w tej pracy ważne? Na pewno ciekawość świata i ludzi. Umiejętność słuchania, otwartość, ale też i spostrzegawczość. Trzeba bardzo skrupulatnie zwracać uwagę na szczegóły niedostrzegalne dla zwykłego obserwatora. Tym samym trzeba mieć wiedzę na temat tych szczegółów i ich istotności w biznesie. Trzeba też po prostu interesować się trendami, modą, życiem medialnym i kulturalnym. Z fascynacją wypatrywać nowinek, mieć czas i ochotę odwiedzać kluby, galerie handlowe czy restauracje. Coolhunting często idzie w parze z obowiązkami specjalisty od reklamy, trendsettera czy influencera. We współpracy z firmami ważna jest terminowość i rzetelność w sporządzanych raportach. Przedstawione wnioski muszą być dobrze uargumentowane. Firmy bazują na nich przy kreowaniu kolejnych partii produktów, formułowaniu ofert czy środków reklamowych. Jeśli Twoje analizy zawiodą, firmy nie przedłużą z Tobą współpracy. 

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *