Twoim głównym zadaniem zawodowym będzie opracowywanie i stosowanie układów ekspozycji towarów. Gdy już pomysł zaistnieje, musisz następnie go wdrożyć. Czy to własnoręcznie czy też przewodząc zespołowi. To zależy od struktury organizacyjnej wewnątrz przedsiębiorstwa. Potem musisz zadbać o to, aby przynosiła ona spodziewany efekt. Kontrolować zainteresowanie klientów wyznaczonymi im towarami oraz dokonywać korekt. Analizować będziesz zachowania klientów, niekiedy też w formie dyskretnej obserwacji albo rozmów z nimi.
Spis Treści
Merchandiser – badanie rynku
Inną formą pracy merchandisera jest przeprowadzanie ankiet i bezpośredni kontakt z klientami. Na tej podstawie dowiadujesz się o dominujących preferencjach konsumpcyjnych. Oraz obserwujesz zachodzące w nich zmiany. Prowadząc takie badania rynkowe ustalasz, kto głównie jest odbiorcą towarów Twojego pracodawcy oraz do jakiej grupy docelowej dostosowywać przekaz wizualny ekspozycji.
Merchandiser – ekspozycja towarów
Przygotowywanie ekspozycji to nie tylko estetyczne poukładanie fizyczne towarów. To także zadbanie o nastrój, muzykę i towarzyszące im dyskretne zapachy. Wszystko to ma na celu wpływanie na podświadomość klientów i w nienachalny sposób skłanianie ich do zakupu. Merchandiser niekiedy też wykonuje funkcje kontrolne w sklepie. Sprawdzasz, czy towary są prawidłowo podpisane i wycenione. Kontrolujesz stan magazynów, proponujesz nowe zamówienia. I obserwujesz konkurencję w jej poczynaniach.
Merchandiser – przykładowe praktyki
Istnieje kilka sprawdzonych metod merchandiseringu, które zapewne spotykasz w sklepach. Z pewnością, gdy się z nimi zapoznasz, zaczniesz je dostrzegać w często odwiedzanych sklepach. Pracując jako merchandiser na pewno będziesz je stosował. A są to:
- stosowanie podobnego rozplanowania towarów w sklepach tej samej sieci – zauważysz to sieciach osiedlowych sklepów spożywczych albo dużych dyskontach. Złapiesz się na tym, że wchodząc do sklepu danej sieci w zupełnie innym mieście, czujesz się jak u siebie. Rozlokowanie półek jest to samo i towary znajdują się w mniej więcej podobnej kolejności obok siebie. To wygodne dla klienta i niweluje irytację powodowaną poszukiwaniem towaru,
- po tańsze trzeba się schylić – sklepy zachęcają Cię do wyboru droższego towaru tego samego typu umieszczając go na wysokości Twojego wzroku i tam, gdzie łatwo sięgnąć. Zauważ, że towary tańsze znajdują się blisko podłogi lub na najwyższej półce,
- wrażenie mnogości produktu – zdarza się, że dany towar szybko się sprzedaje. Pozostaje jedynie kilka sztuk. Merchandiser przysuwa ostatnie sztuki bliżej końca półki, by sprawić wrażenie, że towaru wciąż jest dużo,
- znane marki na wystawach – wchodząc do sklepu zachęcany jesteś logiem marek uznanych i sprawdzonych, do tych, do których masz zaufanie w opinii sklepu,
- drobne i przydatne towary obok kasy – zauważ, że często przy kasie znajdują się drobne i pozornie niedrogie towary, po które nie zawsze sięgniesz robiąc zakupy. Czekając w kolejce zwracasz na nie uwagę i statystycznie częściej włożysz je jeszcze do koszyka.
Be First to Comment