Press "Enter" to skip to content

Jak zostać merchandiserem?

Zapewne robiąc zakupy nie zawsze zastanawiasz się nad tym, dlaczego sięgasz po produkt akurat z tej półki lub dążysz do właśnie tego kącika. Dzieje się tak nie bez przyczyny. Okazuje się, że wystrój sklepu oraz kompozycja produktów, ich kolejność i rodzaj ułożony na półkach nie jest przypadkowy. Ma ono swoje cele i oparte jest na ustaleniach psychologów handlu i emocji. W ten sposób sklep wpływa na Twoją decyzję zakupową. Czyni to nienachalnie, acz w dużych liczbach skutecznie. Na tyle skutecznie, że dużym sieciom handlowym lub sklepom o specyficznym profilu, opłaca się zatrudniać pracowników zajmujących się właśnie merchandisingiem. Osobą, która układa towary w określony sposób, ustala te kompozycje, dba o nastrój i muzykę. Jako merchandiser dbasz o to, by sklep swoimi walorami wizualnymi i praktycznymi zachęcał do zakupu i zdobywania dla niego zarobku.

Merchandiser – kim jest?

Ta profesja nie jest jeszcze bardzo rozpowszechniona w Polsce. Choć sporą część obowiązków zawodowych już się wykonuje w ramach pracy sprzedawcy czy ekspedienta, fachowcy w tym zawodzie dopiero pojawiają się na osobnych stanowiskach pracy. By pracować jako merchandiser nie wystarczy po prostu wykonywać polecenia kierowniczki sklepu. To osoba, która posiada wiedzę praktyczną o merchandiseringu, zna podstawy psychologii handlu i ma własne pomysły jak uatrakcyjnić ekspozycję towarów. A zatem Twoje obowiązki nie wyczerpują się wyłącznie na wykładaniu tegoż.

Merchandiser – wykształcenie zawodowe

Nie ma jeszcze metod kierunkowego wykształcenia w tym zawodzie w Polsce. Pewne podstawy dają Ci oczywiście studia z zakresu ekonomii, marketingu i zarządzania albo PR. Jednak, aby pracować, nie potrzebujesz od razu tytułu magistra. W tym zawodzie istotna jest wiedza i umiejętności. Takowe zdobyć możesz poprzez kursy z zakresu marketingu i psychologii handlu. Albo po prostu o tym czytać i doszkalać się we własnym zakresie.

Merchandiser – wymagania pracodawców

Pracodawcy, jeśli chcesz być zatrudniony jako stricte merchandiser, a nie kolejny ekspedient, będą zwracać uwagę na Twoje doświadczenie, zdolności i pomysły. Istotna jest podstawowa wiedza na temat zasad stosowania merchandisingu. Przyda się zmysł artystyczny, kreatywność i umiejętność łatwego nawiązywania kontakt. To także praca, która wymaga od Ciebie dobrej organizacji czasu, stałego zaangażowania i monitorowania zmieniających się tendencji rynkowych.

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *