Twoja praca polega obsłudze malowarki drogowej. To urządzenie, które występuje w dwóch zasadniczych rodzajach i służy do wykonywania oznaczeń drogowych na powierzchniach bitumicznych ulic, dróg, placów czy parkingów. Chodzi o oznaczenia typu przejścia dla pieszych, linie odgradzające pasy ruchów, oznaczenia słowne („stop” albo „bus pas”) czy oznaczenia parkingowe dla niepełnosprawnych lub zarezerowwane dla mieszkańców, pracowników czy VIP-ów.
Spis Treści
Operator malowarki drogowej – rodzaje malowarki
Wspomniane dwa rodzaje malowarki to ręczna i samojezna. Ta pierwsza przypomina nieco wózek czy kosiarkę ręczną. Po prostu popychając ją jednocześnie wykonujesz precyzyjne natryski farby na jezdnię. Do dłuższych odcinków jednak potrzebujesz malowarki samojezdnej – to swego rodzaju pojazd, którego prowadzenie wymaga prawa jazdy i uprawnień, jakie daje kurs.
Operator malowarki drogowej – praca jako pomocnik
Na samym początku prawdopodobnie zostanie Ci zaproponowane stanowisko pomocnika operatora. Na czym taka praca polega? To głównie wykonywanie czynności pomocniczych – przygotowywanie frontu robót, ładowanie i transportowanie malowarek ręcznych oraz materiałów, w tym przede wszystkim farb. Zajmować się tez musisz po części przygotowaniem placu budowy, porządkowaniem. A także kładzeniem prostych i drobnych elementów oznaczeń drogowych. Część z tych rzeczy robić też będziesz jako pełnoprawny operator.
Operator malowarki drogowej – obsługa malowarki drogowej
Kładzenie oznaczeń drogowych jest częściowo zautomatyzowane. Dobrze ustawiona malowarka wie, jak wielkie kształty robić i robi to precyzyjnie, pryskając farbą na powierzchnię pod nią. Twoim zadaniem jest jazda w odpowiedniej prędkości i bardzo dokładnie po wyznaczonej linii. To moment, w którym musisz być szczególne czujny. Od jakości wykonania oznaczeń zależy odbiór inwestycji oraz bezpieczeństwo uczestników ruchu. Nakładać oznaczenia można zarówno w upalny słoneczny dzień jak i na powierzchnie mokre. Farby są do tego dostosowane i szybko schną.
Operator malowarki drogowej – warunki pracy
Praca na ogół odbywa się w normalnych, etatowych godzinach. Choć niekoniecznie o regularnych porach, niekiedy przyjdzie Ci pracować w weekendy lub popołudniami. Niejednokrotnie będziesz musiał pojechać dość daleko od domu na plac budowy, albo nałożyć wiele kilometrów oznaczeń na długiej drodze krajowej czy autostradzie. Malowarka porusza się bardzo powoli, co sprawia, że zajęcie jest nieco nużące a jednocześnie wymagające skupienia i precyzji. Masz też kontakt z oparami farby, ruchem drogowym i nie zawsze sprzyjającymi warunkami atmosferycznymi – upał, deszcz albo przeraźliwy chłód.
Be First to Comment