Press "Enter" to skip to content

Jak wygląda praca pracownika ds. inwentaryzacji?

Inwentaryzację szereg podmiotów publicznych i gospodarczych musi przeprowadzać cyklicznie. Przy zakładaniu firmy wskazane jest, aby opracować swego rodzaju strategię i metodologię jej przeprowadzania. W ten sposób mamy pewność, że inwentaryzacja za każdym razem zostaje przeprowadzona w ten sam sposób. To daje poczucie przejrzystości i daje obraz tendencji kondycji finansowej i majątkowej firmy. Na czym jednak tak naprawdę polega inwentaryzacja?

Pracownik ds. inwentaryzacji – czym jest inwentaryzacja?

W skrócie to zazwyczaj bardzo drobiazgowe policzenie i spisanie ilościowe środków trwałych, które należą do firmy. W zależności od inwentaryzowanego podmiotu mogą być to naprawdę rozmaite rzeczy. Sprzęt biurowy, meble, zainstalowane urządzenia, towary do sprzedaży, stan magazynów, ilość komputerów, monitorów, krzeseł, a nawet ozdób i elementów kosmetycznych w firmie – firanki, stojaki na kwiaty itp. Niektóre firmy uwzględniają nawet półwyroby, materiały do produkcji i odpady. Co ciekawe, są też tzw. środki trwałe, które w pewnym sensie są częścią nieruchomości – okna, drzwi, parapety czy nawet na stałe wmontowany piec grzewczy. Te elementy stanowią wartość nieruchomości firmy i uwzględnia się w innych zestawieniach, ale nie w cyklicznej inwentaryzacji. Twoim zadaniem jako pracownika od inwentaryzacji jest po prostu zapoznanie się z metodologią jej przeprowadzania w danej firmie, a następnie (samodzielnie lub w zespole) dokonać policzenia tego wszystkiego. 

Pracownik ds. inwentaryzacji – jakie są metody inwentaryzacji?

Inwentaryzacja, choć zawsze polega na drobiazgowym liczeniu, nie zawsze przebiega w ten sam sposób. Może ona posłużyć spełnianiu obowiązku ustawowego – wtedy odbywa się po prostu spis z natury lub weryfikowany jest stan ewidencyjny na potrzeby postępowań. W przypadku firm zajmujących się handlem, inwentaryzację przeprowadza się w celu uzgodnienia sald w stosunku do informacji, jakie zanotowali kontrahenci.  Oczywiście nie wszystko i nie zawsze musisz liczyć w pamięci lub niemal „na palcach”. Rozbudowane bazy danych, sprzęt w postaci drukarki etykiet, kolektorów danych, terminali do inwentaryzacji i specjalnie zaprogramowane czytniki sporo ułatwiają. 

Pracownik ds. inwentaryzacji – musisz sporządzić szczegółowy raport

Całość prac kończy się sporządzeniem szczegółowego raportu. Jego istnienie jest wymagane prawnie oraz musi być podpisane przez wszystkich członków komisji inwentaryzacyjnej. Jakie dane musisz w nim zamieścić? Oczywiście spis policzonych rzeczy, daty ich ważności, zakupu, nazwy handlowe, wartość i oczywiście policzalną fizyczną liczbę. Raport ten musi być wręczony szefostwu inwentaryzacyjnej firmy oraz stanowi podstawę do aktualizacji ksiąg inwentaryzacyjnych w przedsiębiorstwie. 

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *