Press "Enter" to skip to content

Pracownik ds. inwentaryzacji, co wybrać, etat czy własna firma? Kto musi przeprowadzać inwentaryzację?

Wedle prawa okresowej inwentaryzacji muszą poddawać się wszystkie podmioty, urzędy, instytucje publiczne, firmy, przedsiębiorstwa czy zakłady pracy, które rozliczają się w oparciu o Księgi Handlowe, są spółkami zobligowanymi do prowadzenia ksiąg przychodów i rozchodów. Ma to na celu ułatwienie przeprowadzania postępowań i obrotu gospodarczego. A także w celu stałego monitorowania zasobów trwałych przedsiębiorstwa i optymalizacji podatkowej wydatków amortyzacyjnych. Jak często wskazane podmioty muszą to robić? To zależy od branży – jedne muszą robić to co roku, inne raz na cztery lata. Lub także z powodów niecyklicznych – np. zamknięcie działalności. Są też sytuację, w których przeprowadzanie inwentaryzacji nie jest wymagane.

Chodzi o przedsiębiorstwa, których działalność została czasowo zawieszona oraz jeśli w okresie między wykonywaniem cyklicznych inwentaryzacji nabyły dobra, nieruchomości, maszyny, inwestycje czy inne środki trwałe, które znajdują się na strzeżonym terenie lub są elementem procesu budowy. A zatem liczba firm, w których można przeprowadzać zarobkową inwentaryzację jest dość pokaźna. Więcej informacji na ten temat dostarczają opracowania ustawy o rachunkowości oraz Krajowego Standardu Rachunkowości. 

Pracownik ds. inwentaryzacji – warunki pracy

Musisz wiedzieć, że ta praca wbrew pozorom nie należy do łatwych. Samo liczenie i spisywanie poszczególnych przedmiotów może wydawać się banalnie proste, lecz w praktyce nie zawsze takie jest. Nie wystarczy, że zapiszesz, iż przedsiębiorca posiada trzy komputery firmowe. Musisz opisać ich specyfikację lub numery seryjne. Jeszcze trudniej jeśli ilość środków trwałych idzie w setki lub tysiące. Praca zazwyczaj odbywa się pod koniec roku, gdy przedsiębiorcy są zainteresowani takimi usługami. Są też pod presją terminów, co za tym idzie – wymagają działania szybkiego. Takie zapewnić może praca po 10 czy nawet 12 godzin w ciągu dnia. Nierzadko daleko od miejsca, w którym mieszkasz. Jeśli jesteś zatrudniony przez firmę inwentaryzacyjną, zapewnia Ci ona nocleg, wyżywienie i opłaca Ci dniówkę z tego, co zapłaci jej klient. 

Pracownik ds. inwentaryzacji – własna działalność inwentaryzatora

Zatrudnienia zatem szukać możesz właśnie w takich firmach wyspecjalizowanych w przeprowadzaniu inwentaryzacji. Albo spróbować swoich sił jako samodzielny przedsiębiorca. Co prawda, jako praca dodatkowa, nie przyniesie Ci to wielkich dochodów. Lecz jeśli dobrze zorganizujesz swoją działalność, możesz zaczynać od umów zlecenie czy o dzieło by dokonywać inwentaryzacji firm na rynku lokalnym. Większe sklepy lub urzędy korzystają z pracy swoich pracowników. Ale zakłady usługowe, produkcyjne czy handlowe mogą być zainteresowane outsourcingiem usług inwentaryzacyjnych. W takim też wypadku większe znaczenie ma Twoje przygotowanie zawodowe. Zleceniodawca zapyta o wykształcenie, doświadczenie i proponowane stawki. Musisz być w tym względzie zwyczajnie konkurencyjny. Zaletą jest niekonieczność prowadzenia biura i zatrudniania sztabu ludzi. Przynajmniej na początku. 

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *