Sourcing (z angielskiego pozyskiwanie) to swego rodzaju pomysł na działanie przedsiębiorstwa, które potrzebuje rozszerzyć swoją działalność, lecz nie jest ono w danej chwili gotowe na to logistycznie, sprzętowo lub stanem swoich kadr. Rozwiązaniem zatem wydaje się być pozyskiwanie innych podmiotów i w mniejszym lub większym stopniu włączanie ich we własne struktury. Sourcing to także określenie na taką pracę, która w sposób logiczny i sensowny koordynuje i planuje podział prac pomiędzy już „posiadane” podmioty i wykonywanie procesów biznesowych.
Spis Treści
Pracownik ds. sourcingu – szczegółowa analiza
Całość Twoich działań jako pracownika od sourcingu musi być oczywiste oparta na dogłębnej analizie uwzględniającej potrzeby, cele i zasoby przedsiębiorstwa. Musisz zdefiniować, które obszary powinny pozostać w „jądrze” firmy, a które należy zlecić podmiotom podległym czy nawet zewnętrznym (sprawdź nasz cykl artykułów dotyczących pracownika outsourcingu). Bardzo istotne jest opieranie się na dotychczasowych doświadczeniach firmy. W swojej analizie musisz uwzględnić, które typy działań biznesowych firmowej bazie wychodził dobrze, a które lepiej zastąpić innymi pracownikami.
Pracownik ds. sourcingu – obowiązki zawodowe
Twoim głównym zadaniem jako pracownika odpowiedzialnego za firmowy sourcing jest taka optymalizacja działań przedsiębiorstwa, by przynosiło jak największe zyski a prace produkcyjne, usługowe, logistyczne czy marketingowe przebiegały najbardziej możliwie sprawie. Jak to osiągnąć? Poprzez dbałość o trwałość łańcuchów dostaw, kontakt z kontrahentami, znajdowanie nowych i negocjowanie nowych, korzystniejszych warunków współpracy. Samo planowanie to jednak nie wszystko. Na Twojej głowie jest wtedy organizowanie przetargów, prowadzenie dokumentacji, sporządzanie (lub zlecanie) tekstów umów, ekspertyz i oględzin. Czekać będzie Cię sporo zawieranych kontraktów, doszkalania się w kwestii prawa gospodarczego i tego, które firmy warto dołączać do bazowego przedsiębiorstwa.
Pracownik ds. sourcingu – warunki pracy
Zdecydowanie jest to praca dla osób lubiących wyzwania. Szefostwo rozliczać będzie Cię z efektów, niekoniecznie pytając o szczegóły działań. Tym samym masz sporą autonomię, ale i presję czasu i wyników. Na ogół praca ma charakter biurowy i przebiega w regularnych godzinach. Choć oczywiście wiele zaangażowania musisz włożyć także we własne przygotowanie, podejmowanie prób rozmów biznesowych. Oraz wizyty w terenie – odwiedzanie pozyskiwanych przedsiębiorstw, negocjowanie warunków i dopinanie kontraktów. To wszystko wymaga Twojego osobistego stawiennictwa, reprezentatywnej aparycji i pogodnego usposobienia.
Be First to Comment