Press "Enter" to skip to content

Jak wygląda praca pracownika działu reklamacji?

By pracować w dziale reklamacji musisz wykazywać się kilkoma cechami osobowości. To praca dla osób komunikatywnych, uprzejmych, wyrażających się jasno i asertywnie. A także odpornych na stres i potrafiących obsługiwać naprawdę bardzo różnych ludzi. O różnym poziomie kultury osobistej i specyficznymi charakterami. To gdy pracujesz bezpośrednio z niezadowolonymi klientami. W wielu firmach Twój kontakt z nimi będzie bardziej wirtualny i korespondencyjny. To nie ma wymaga już sporej odporności na stres, ale za to tym bardziej skupiać musisz się na szczegółach, procedurach i dopilnowywaniu terminów. To powoduje, że musisz dobrze organizować własną pracę, potrafić podejmować samodzielne decyzje. A także współgrać z zespołem.

Pracownik działu reklamacji – czym będziesz się zajmował?

Jak nie trudno się domyślić odpowiedzialny będziesz za realizację procesów reklamacyjnych. Tyczy się to równie zwrotów uszkodzonych towarów, wymiany na inne lub zlecenie serwisowania gwarancyjnego. Wewnętrzna struktura organizacyjna zespołu reklamacyjnego może być różna, lecz prawdopodobnie będziesz musiał być obecny na całej długości procesu. Począwszy od przyjęcia zgłoszenie, poprzez rozpatrzenie jego zasadności, przygotowywanie pisemnych odpowiedzi dla klientów, przygotowywanie tekstów umów z podmiotami wykonującymi reklamację (dział produkcji, serwis gwarancyjny itp.), aż po sporządzanie raportów i statystyk. Klienci są bardzo wyczuleni na punkcie swoich praw oraz dbają o zwrot swoich pieniędzy. Na każdym kroku zatem musisz postępować zgodnie z prawem handlowym i cywilnym, które określają terminy realizacji i zasady uwzględniania reklamacji. Oprócz tego firmy, w których możesz pracować mają swoje własne uregulowania w tym względzie. Przestrzegać musisz norm jakościowy i ilościowych, a jednocześnie zapewniać niekiedy bezpośrednią, fachową i uprzejmą obsługę klientów.

Pracownik działu reklamacji – warunki pracy

Jak wspomnieliśmy, Twój kontakt z klientem może mieć różne formy. Choć przeważnie będzie on bezpośredni i częsty. Tak spore natężenie kontaktów z innymi ludźmi, zwłaszcza takimi, którzy przychodzą do Ciebie z roszczeniami i lekko podenerwowanymi, może generować u Ciebie stres. Miejscem pracy zazwyczaj jest schludne biuro, w którym podejmujesz klientów. Forma zatrudnienia to najczęściej zwyczajowy etat, wymagający poświęcenia pracy ośmiu godzin w ciągu dnia. Pracownicy takich działów przyznają, że pensje wahają się w okolicach 2000 – 3000 zł netto. Choć bywa też, że przysługuje Ci służbowy telefon i udział w bezpłatnych szkoleniach.

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *