Press "Enter" to skip to content

Jak zostać pracownikiem działu reklamacji?

By zostać pracownikiem działu reklamacji, najczęściej nie musisz mieć szczególnego wykształcenia kierunkowe. Przeważnie wystarcza średnie, choć mile widziane jest wyższe prawnicze, zwłaszcza w kwestii prawa handlowego. Czemu kompetencje są tak istotne przy rozpatrywaniu reklamacji?

Pracownik działu reklamacji – wymagane umiejętności

Pracodawcy potrzebują w dziale reklamacji pracowników, którzy nie tylko znają dobrze branżę z zakresu działalności przedsiębiorstwa (lub rokują szybkie przyswojenie wiedzy). Ale też mają pojęcie na temat przepisów dotyczących reklamacji, zwrotów, załatwiania spraw gwarancyjnych. w dzisiejszych czasach nie jest to jedynie dobrowolna i arbitralna decyzja sprzedawcy czy producenta. Prawo chroni konsumenta, a każdy zakup czy skorzystanie z usługi obwarowane jest postanowieniami gwarancyjnymi. Chcąc pracować w dziale reklamacji, musisz znać podstawowe procedury, terminy oraz prawne możliwości weryfikacji zasadności reklamacji. Twoje decyzje zawsze mogą być zaskarżone przez klientów do Twojego szefostwa lub nawet do sądu.

Pracownik działu reklamacji – szkolenia zawodowe

Na szczęście nie musisz kończyć prawa, by wdrożyć się w te procedury i przepisy. Niekiedy sami pracodawcy organizują szkolenia dla pracowników działu reklamacji. Ich kształt i zakres zależy od typu działalności firmy i jej branży. Nieco inaczej rozpatruje się zwroty towarów w sprzedaży bezpośredniej, wysyłkowej, internetowej a inaczej ocenia zasadność odmowy zapłaty za źle przeprowadzoną usługę. Takie szkolenia też przygotowują Cię od strony osobowościowej – dowiesz się, w jaki sposób profesjonalnie obsługiwać klienta, jak negocjować i przemawiać asertywnie, a także jak radzić sobie ze stresem. Szkolenia powinny też dotyczyć samej branży – musisz wiedzieć, na czym polega specyfika sprzedawanych produktów lub oferowanych usług by wiedzieć, gdzie potencjalnie istnieje możliwość złożenia na nie zażalenia. Niektóre firmy będą wymagały od Ciebie także przejścia szkolenia z jakości – przykładem niech będzie norma ISO.

Pracownik działu reklamacji – gdzie możesz szukać zatrudnienia?

Na logikę – wszędzie tam, gdzie oferowane są usługi lub sprzedaż bezpośrednia produktów o możliwym występowaniu fabrycznych wad. Miejsca pracy, w których możesz szukać zatrudnienia podzielić możemy na kilka kategorii:

  • produkcja – to wszystkie te przedsiębiorstwa, które zajmują się produkcją lub usługami, a jednocześnie samodzielnie prowadzą rozpatrywanie reklamacji i zwroty towarów swoim odbiorcom. Popularną metodą jest B2B,
  • dystrybucja i sprzedaż – to ta kategoria firm, które zajmują się sprzedażą bezpośrednia dóbr materialnych oraz dostarczaniem bezpośrednich usług. Niezależnie od branży, każda poważna firma posiada własny wewnętrzny dział reklamacji obierając metodę działania B2C,
  • usługi – to ta kategoria firm, które swoje usługi świadczą drogą pocztową lub elektroniczną,
  • serwisy gwarancyjne – pod tą kategorią kryją się serwisy naprawcze, autoryzowani przedstawiciele oraz serwisy współpracujące z producentem i uprawnione przez niego do realizacji napraw gwarancyjnych. 

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *