Twoim głównym zadaniem w zawodzie rewidenta taboru jest dokonywanie oględzin jego stanu technicznego oraz dopuszczanie poszczególnych lokomotyw i wagonów do jazdy. Tyczy się to każdego rodzaju taboru – pasażerskiego, towarowego i znaczenia specjalnego. Przeważnie tabor przeznaczony do kontroli znajduje się na końcu trasy, w posterunku rewizji technicznej. Ale pracować możesz też w innych placówkach – wagowni, bocznicy, lokomotywowni czy na regularnej stacji.
Spis Treści
Rewident taboru – oględziny taboru
Oględziny dokonujesz w oparciu o przyjęte w PKP procedury. Sprawdzasz stan techniczny taboru w sposób kompleksowy. Kilka obszarów jednak jest szczególnie kluczowych. To przede wszystkim sprawność hamulców, oświetlenia, wentylacji, stan instalacji sanitarnych, automatycznych drzwi w każdym wagonie. Możesz też zajmować się sprawdzaniem stanu załadunku i rodzaju załadunku. Szczególnie tyczy się to towarów niebezpiecznych, toksycznych czy łatwopalnych. Masz wgląd w książkę pokładową i tablice relacyjne.
Rewident taboru – organizacja naprawy
Co, jeśli stwierdzisz nieprawidłowości lub usterkę? Podejmujesz działania mające na celu ich eliminację. Samodzielnie dokonujesz napraw w ramach swoich kompetencji. Lub zlecasz je zatrudnionym przez PKP czy zewnętrznym specjalistom. Mechanikom, elektrykom, mechatronikom, spawaczom itp. Na Twojej głowie leży wtedy organizacja całego procesu naprawczego, zamówienie części wymiennych, sprzętu i materiałów. Po każdej naprawie przeprowadzasz jeszcze jedne oględziny, robisz próby hamulcowe i zatwierdzasz odbiór.
Rewident taboru – używane narzędzia
Twoją pracę wyjątkową czynią też specjalistyczne narzędzia, które używasz. Są to między innymi ręczny manometr, szeliniomierz, woltomierz i amperomierz. Posługujesz się przyrządami do pomiaru geometrii zestawów kołowych, ultradźwiękowymi do pomiaru grubości obręczy, a także radiotelefonem, defektoskopem, młotkami i starą dobrą latarką.
Rewident taboru – warunki pracy i zagrożenia
Praca na kolei odbywa się w stałym ruchu. Ma miejsce dość spore tempo, wokół panuje hałas pociągów, zazwyczaj pracujesz na zewnątrz w nie zawsze sprzyjających warunkach atmosferycznych. Praca może też odbywać się w nocy i w weekendy i święta. Nie jest ona też pozbawiona zagrożeń typowych zawodowych. Naprawa i diagnostyka taboru często odbywa się na sporych wysokościach. To także kontakt z prądem elektrycznym (zwłaszcza, jeśli nastąpiła awaria), co z kolei wiąże się z ryzykiem porażenia. Sieć trakcyjna potrafi przewodzić prąd o napięciu nawet 3000 V. Samo przemieszczanie się po terenie międzytorza wymaga zachowania ostrożności – w przeciwnym wypadku grozi Ci zderzenie z nadjeżdżającym pociągiem. Oprócz tego masz do czynienia z chemikaliami, czasem promieniem spawalniczym.
Be First to Comment