Press "Enter" to skip to content

Jak wygląda praca specjalisty ds. stosunków międzynarodowych?

To, co dokładnie będziesz robił w swojej pracy jako specjalista od stosunków międzynarodowych, oczywiście zależy od Twojego miejsca zatrudnienia. O tym, gdzie możesz szukać takiej pracy piszemy w artykule Specjalista ds. stosunków międzynarodowych – ile zarabia? Przedstawimy Ci jednak typowe obowiązki zawodowe takiego pracownika w placówkach naukowych, dyplomatycznych, administracyjnych lub handlowych.

Specjalista ds. stosunków międzynarodowych – warunki pracy

Najczęściej Twoja praca będzie miała charakter typowo biurowy i umysłowy. Twoim miejscem pracy będzie gabinet lub biuro, a godziny pracy regularne i typowe dla zatrudnienia na etat. Nieco bardziej wymagająca może być praca w dyplomacji lub sektorze handlowym – tam sporo dzieje się poza ustawowymi ośmioma godzinami – negocjacje, wyjazdy, uroczystości, wystawy albo rozmowy gospodarcze. Nawet jeśli pracujesz w sektorze prywatnym i komercyjnym, utrzymywanie międzynarodowych stosunków handlowych nie odbędzie się bez styczności z urzędami albo jednostkami MSZ. Utrzymywanie z takimi podmiotami dobrych kontaktów to jeden z elementów pracy specjalisty ds. stosunków międzynarodowych.

Specjalista ds. stosunków międzynarodowych – obowiązki zawodowe

Jako się rzekło, Twoja praca będzie wyglądała odmiennie w zależności od charakteru działalności pracodawcy. Przyjmijmy w tej publikacji jednak klasyczne rozumienie tej profesji. A zatem w swojej pracy możesz zajmować się między innymi:

  • analiza uwarunkowań kulturowych, ekonomicznych, socjologicznych i społecznych kraju, wobec którego pracodawca ma zamiar podjąć jakieś przedsięwzięcia,
  • gromadzenie wiedzy i wgląd w stan prawny innych państw,
  • opracowywanie raportów,
  • współuczestniczenie w spotkaniach międzynarodowych równie jako doradca, tłumacz albo negocjator,
  • sporządzanie umów międzynarodowych, ich tekstów oraz ustaleń,
  • obsługa gości zagranicznych, dostarczanie informacji na temat konwenansów i zasad dyplomatycznych zrozumiałych dla gości,
  • doradztwem w sprawach zagranicznych pod kątem politycznym, kulturowym lub gospodarczym,
  • praca w zespołach mieszanych, w których uczestniczą przedstawiciele różnych krajów,
  • sporządzanie tekstów oświadczeń w obcym języku, z uwzględnieniem stylistyki właściwej tego typu dokumentom w danym kraju,
  • opracowywanie i sporządzanie codziennej dokumentacji związanej z pracą jednostki dyplomatycznej, firmy handlowej lub turystycznej.

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *