To, co dokładnie będziesz robił w swojej pracy jako specjalista od stosunków międzynarodowych, oczywiście zależy od Twojego miejsca zatrudnienia. O tym, gdzie możesz szukać takiej pracy piszemy w artykule Specjalista ds. stosunków międzynarodowych – ile zarabia? Przedstawimy Ci jednak typowe obowiązki zawodowe takiego pracownika w placówkach naukowych, dyplomatycznych, administracyjnych lub handlowych.
Spis Treści
Specjalista ds. stosunków międzynarodowych – warunki pracy
Najczęściej Twoja praca będzie miała charakter typowo biurowy i umysłowy. Twoim miejscem pracy będzie gabinet lub biuro, a godziny pracy regularne i typowe dla zatrudnienia na etat. Nieco bardziej wymagająca może być praca w dyplomacji lub sektorze handlowym – tam sporo dzieje się poza ustawowymi ośmioma godzinami – negocjacje, wyjazdy, uroczystości, wystawy albo rozmowy gospodarcze. Nawet jeśli pracujesz w sektorze prywatnym i komercyjnym, utrzymywanie międzynarodowych stosunków handlowych nie odbędzie się bez styczności z urzędami albo jednostkami MSZ. Utrzymywanie z takimi podmiotami dobrych kontaktów to jeden z elementów pracy specjalisty ds. stosunków międzynarodowych.
Specjalista ds. stosunków międzynarodowych – obowiązki zawodowe
Jako się rzekło, Twoja praca będzie wyglądała odmiennie w zależności od charakteru działalności pracodawcy. Przyjmijmy w tej publikacji jednak klasyczne rozumienie tej profesji. A zatem w swojej pracy możesz zajmować się między innymi:
- analiza uwarunkowań kulturowych, ekonomicznych, socjologicznych i społecznych kraju, wobec którego pracodawca ma zamiar podjąć jakieś przedsięwzięcia,
- gromadzenie wiedzy i wgląd w stan prawny innych państw,
- opracowywanie raportów,
- współuczestniczenie w spotkaniach międzynarodowych równie jako doradca, tłumacz albo negocjator,
- sporządzanie umów międzynarodowych, ich tekstów oraz ustaleń,
- obsługa gości zagranicznych, dostarczanie informacji na temat konwenansów i zasad dyplomatycznych zrozumiałych dla gości,
- doradztwem w sprawach zagranicznych pod kątem politycznym, kulturowym lub gospodarczym,
- praca w zespołach mieszanych, w których uczestniczą przedstawiciele różnych krajów,
- sporządzanie tekstów oświadczeń w obcym języku, z uwzględnieniem stylistyki właściwej tego typu dokumentom w danym kraju,
- opracowywanie i sporządzanie codziennej dokumentacji związanej z pracą jednostki dyplomatycznej, firmy handlowej lub turystycznej.
Be First to Comment