Press "Enter" to skip to content

Jak zostać doradcą klienta?

Będąc doradcą klienta jesteś właśnie tą osobą, która z klientem ma bezpośredni kontakt. Twoim celem jest oczywiście odpowiednia sprzedaż produktów i usług. Jednak jednym z elementów osiągnięcia tego celu jest relacja, z klientem. Rozmawiając z nim, poznając potrzeby i nawiązując jakąś nić sympatii jesteś w stanie lepiej dobrać dla niego swoją ofertę. Wybrać produkt o odpowiednich właściwościach albo zmodyfikować usługę tak, aby najlepiej spełniają jego oczekiwania. Oprócz tego jesteś przedstawicielem firmy i pozyskujesz nowych klientów. Również dbając o to, by nawiązywać z nimi przyjacielskie, choć biznesowe relacje.

Doradca klienta – predyspozycje zawodowe

Musisz być osobą otwartą, operatywną i potrafiącą nawiązywać trwałe relacje. To coś, co ma się wrodzone. Ta zdolność szybkiego zaprzyjaźniania się i podtrzymywania relacji. Musisz też wykazywać się empatią i zrozumieniem dla potrzeb klienta. Niekiedy produkty lub usługi, które sprzedajesz mają na celu rozwiązanie jego życiowych problemów. Nie możesz zatem dać mu odczuć, że jest lekceważony przez Ciebie lub traktowany wyłącznie jako źródło zarobku. Musisz też potrafić komunikatywnie się wysławiać. Chodzi o jasny i zrozumiały sposób przemawiania. Tak, aby klient wiedział, na co się piszę i nie czuł, że usiłujesz kręcić albo oszukiwać.

Doradca klienta – cierpliwość to cnota

To także praca dla cierpliwych osób. Klienci, gdy się otworzą, potrafią dużo o sobie opowiadać. Nie zawsze interesujących szczegółów. Inni z kolei potrzebują bardzo dokładnych i drobiazgowych wyjaśnień. Zadają mnóstwo pytań, które Tobie mogą wydać się oczywiste. Bywają też klienci małomówni, sprawiający wrażenie niezainteresowanych. Albo bardzo nerwowi i niecierpliwi. Na wszystkie takie przypadki musisz być przygotowany i nie mogą Cię irytować. Musisz uodpornić się na nie, a jednocześnie zachowywać się asertywnie, kulturalnie i cierpliwie.

Doradca klienta – nienaganna prezencja

Istotna jest też prezencja. Oczywiście uroda jest kwestią gustu i nikt nie będzie oczekiwał od Ciebie operacji plastycznych. Istotne jest zadbana aparycja, kultura osobista, dbanie o higienę i elegancki i nieinwazyjny strój. Nie zawsze przysługiwać będzie Ci ten roboczy. Budowanie zaufanie i powagi marki wymaga też odpowiedniego ubioru.

Doradca klienta – wymagania pracodawców

Oprócz spełnienia wymienionych przez nas predyspozycji zawodowych pracodawcy będą też wskazywali w ofertach pracy inne, bardziej formalne wymagania. Najczęściej mowa jest o minimum średnim wykształceniu, biegłej znajomości języków obcych (angielski to minimum). Do tego znajomości branży, w której chcesz pracować albo przynajmniej wykazania, że jesteś w stanie szybko się uczyć. 

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *