Press "Enter" to skip to content

Jak zostać dyrektorem artystycznym? Pracuj jako dyrektor artystyczny

Interesuje Cię sztuka, kultura albo reklama i chciałbyś z tą branżą wiązać przyszłość zawodową? To wbrew pozorom przyszłościowe i obiecujące pola manewru na rynku pracy. Być może nawet awansujesz na dyrektora artystycznego. Jaki osiągnąć takie stanowisko?

Dyrektor artystyczny – predyspozycje zawodowe

Praca ze sztuką lub reklamą wymaga kreatywności, zdolności do wymyślania nowych rozwiązań i kształtowania ich w spójny program. To zajęcie dla osób odważnych, pomysłowych, którym chce się tworzyć. Musisz mieć wyczucie smaku, elegancji, zdolności artystyczne. Ale też i techniczne oraz przywódcze. Stanowisko dyrektora artystycznego, jak sama jego nazwa wskazuje, sugeruje osobę, która będzie podejmowała  decyzje i zarządzała jakimś zespołem. To prawda, dlatego, aby dobrze spełniać się w tej roli musisz spełniać kilka istotnych predyspozycji zawodowych. Jakie one są? Musisz potrafić pracować w zespole, wyrażać się w sposób jasny, kulturalny i komunikatywny. A jednocześnie asertywny tak, aby zespół sobie zjednać, a nie przeciwstawiać. To także praca dla osób, które bardzo dobrze potrafią organizować swoją pracę. Nieregularne godziny, nagłe zmiany, nowe wyzwania, konieczność dopinania na ostatni guzik kilku projektów to codzienność. A zatem musisz być osobą  dyspozycyjną, staranną, wykazującą inicjatywę i dążącą do celu.

Dyrektor artystyczny – wykształcenie zawodowe

Teoretycznie konkretne kierunkowe wykształcenie na tym stanowisku nie jest koniecznie. Niektórzy pracodawcy wskazują jedynie na talent, umiejętności i potrzebę wykazania posiadanego doświadczenia zawodowego. Na przykład w instytucjach kultury, mediach albo w reklamie. Najlepiej minimum trzy – czteroletnie. Czy to jednak wystarczy? Cóż, adekwatnym wydaje się wykształcenie artystyczne. Wiele zależy od konkretnego miejsca, w którym będziesz pracował. W teatrze lub domu kultury zdecydowane preferowane będą liceum, lub studia plastyczne albo choreograficzne, a w telewizji albo agencji reklamowej bardziej techniczne, a nawet ekonomiczne. W tej ostatniej z pewnością dobrym podglebiem jest wykształcenie i doświadczenie w ilustracji. Potrzeba jest biegła znajomość programów graficznych do tworzenia ulotek, plakatów, opakowań, kalendarzyków albo ogłoszeń prasowych.

Dyrektor artystyczny – warunki pracy

Musisz też być nastawiony na spory rozrzut miejsc, w którym przyjdzie Ci pracować. Część obowiązków odbywa się w biurze albo własnym gabinecie. Tam, w porozumieniu z zespołem, ustalasz szablon konkretnego projektu, ustalasz zamówienia, dopinasz kontraktów z artystami i pracownikami obsługi oraz opracowujesz grafiki prac. Wiele czasu jednak spędzisz też w terenie i trasie. Wiele wydarzeń artystycznych lub marketingowych odbywa się nie w siedzibie Twojej firmy, lecz w plenerze, w teatrach, halach albo na stadionach. 

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *