Press "Enter" to skip to content

Jak zostać fotografem produktowym?

W zawodzie fotografa można wykonywać zdjęcia rozmaitym obiektom. Jednym z istotnych i licznych rodzajów zleceń są zdjęcia produktów oferowanych przez firmy sklepy, butiki, drogerie, firmy usługowe czy z rynku e-commerce. Zdjęcia nie mogą być po prostu zwykłą, nieprzemyślaną ilustracją. Mają charakter sprzedażowy, zadanie przyciągać  uwagę klientów estetyką, kolorystyką i ujęciami, które uwydatniają walory danego produktu. To praca, która wymaga zmysłu artystycznego, dobrego warsztatu fotograficznego oraz niekiedy sporej mobilności.

Fotograf produktowy – gdzie do pracy?

Tego typu zlecenia oferują firmy, które na bieżąco wystawiają nowe rodzaje produktów. Lub potrzebują aktualizacji już istniejących zdjęć. To przede wszystkim wszelkiego rodzaju sklepy, głównie internetowe – meblowe, kosmetyczne, z zabawkami, spożywcze, odzieżowe, chemiczne, ze sprzętem elektronicznym, sportowym, komputerowy, ogrodniczym, ze sztuką i dewocjonaliami. Takich fotografii potrzebują też sprzedawcy nieruchomości, samochodów czy pojazdów rolniczych. Możesz też zatrudnić się w studiu fotograficznym zajmującym się właśnie fotografią produktową. Zainteresowani Twoją pracą mogą być też właściciele salonów usługowych. Firmy często chcą się umówić na stałą współpracę, do pojedynczych zleceń wynajmują firmę – sam też możesz być na samozatrudnieniu. Nierzadko to etat, ale też cykliczne umowy o dzieło czy współpraca B2B.

Fotograf produktowy – wymagania pracodawców

Pracodawcy wymagają od fotografa umiejętności balansowania światłem, kolorystyką, poczuciem estetyki i znajomości podstaw marketingu. Musisz potrafić samodzielnie zorganizować sesję fotograficzną przedmiotów. Odpowiednio je umiejscowić, dobrać tło, oświetlenie i nasycenie kolorów. Obsługa sprzętu to jedno, ale też musisz potrafić te zdjęcia obrabiać cyfrowo i przekazywać je do działu sprzedaży. Dla pracodawców bardzo istotna jest mobilność i dyspozycyjność. Ich studia i produkty znajdują się w konkretnym miejscu, a zatem praca zdalna odpada. Istotna jest też umiejętność zmieszczenia się w zadanych terminach – sklep nie może mieć opóźnień w przedstawianiu swojej oferty.

Fotograf produktowy – czy potrzebne wykształcenie?

Formalne wykształcenie fotograficzne jest atutem, o ile przekłada się na Twój warsztat i umiejętności. Pracodawców bardziej od dyplomów interesować będzie Twoje portfolio. Zapytają o doświadczenie, zwłaszcza przy fotografowaniu produktów lub detali. Czy zatem wykształcenie jest konieczne? Nie, o ile na własną rękę – czy to jako samouk, czy w formie kursów – poznałeś zasady fotografii i jesteś w tym dobry. Wykształcenie prowadzone przez profesjonalistów jednak bardzo w tym pomaga. 

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *