Ta angielska i początkowo niewiele mówiąca nazwa zawodu to określenie na specjalistę ds. kluczowych klientów. Istotna postać w firmie, która zajmuje się kontaktami firmy z takimi klientami. To nakłada na nią szereg obowiązków nietypowych dla innych ekspedientów albo pracowników.
Spis Treści
Key account manager – kim jest?
Taki specjalista, jak nazwa sama głosi, zajmuje się najważniejszym z klientów. Takimi, którzy są szczególnie dla firmy cenni – z przyczyn finansowych, merytorycznych, inwestycyjnych albo nawet towarzyskich. Tacy klienci nie stanowią oczywiście większości. Szacuje się, że każda firma ma takowych około jednej piątej. Te 20 % jednak potrafi wygenerować aż 80 % dochodów przedsiębiorstwa. Jest to argument, by traktować ich nieco odmiennie. Zatem firma stawia ich za swój priorytet. I powołuje Ciebie do kontaktów z nimi.
Key account manager – wykształcenie zawodowe
Nie jest to zawód w żadne sposób prawnie regulowany ani reglamentowany. Niemniej są pewne wymogi dotyczące przygotowania merytorycznego, które stawiają pracodawcy. Bardzo dużym atutem będzie wykształcenie handlowe, finansowe albo marketingowe. Nie bez znaczenia jest wiedza z zakresu psychologii biznesu oraz zdolności interpersonalne. Pracodawcy zaimponuje jeśli posiadasz wiedzę na temat jego branży. W ten sposób znacznie łatwiej zrozumiesz specyfikę poruszających się w niej klientów. Zwłaszcza tych kluczowych.
Key account manager – wymagania pracodawców
Opieka nad szczególnymi klientami wymaga specyficznego typu pracowników. Czym powinieneś się wykazywać by otrzymać stanowisko key account managera? Istotną kwestią są wspomniane zdolności interpersonalne. Otwartość na potrzeby klienta, wysoka kultura osobista, erudycja. Wszystko to ma znaczenie. Podobnie jak sprawienie wrażenia osoby zadbanej, pewnej siebie i szarmanckiej. Oprócz tego istotne cechy w tej pracy to kreatywność, gotowość do wyzwań, samodzielność, determinacja, ambicja, znajomość języków obcych, prawo jazdy i silna osobowość.
Key account manager – ile zarabia?
Z racji tego, że obsługujesz wyjątkowych klientów – czyli takich, dzięki którym firma po prostu lepiej zarobi – oraz że spoczywa na Tobie spora związana z tym odpowiedzialność, Twoje zarobki nie należą do najniższych w gospodarce. Wiele zależy od branży, struktury i zwyczajów firmy. Przyjmuje się, że jako key account manager zarobisz około 6950 zł brutto – 13 000 zł brutto. Najczęściej w ofertach pracy przewija się kwota około 9000 – 10 000 zł brutto.
Be First to Comment