Press "Enter" to skip to content

Retuszer na etacie czy własnej działalności?

Pracę w usługach retuszu fotografii otrzymać możesz przede wszystkim w branży fotograficznej, fotoedytorskiej czy jako grafik komputerowy. Pytaj o płatne staże czy etat w agencjach fotograficznych. Takich specjalistów na co dzień potrzebują też w firmach reklamowych, agencjach pijarowskich, firmach handlowych, usługowych, sklepach internetowych czy w inny sposób zajmujący się e-commerce. Praca etatowa ma swoje zalety – masz w miarę określony zakres obowiązków, czas i wymiar pracy oraz stałe wynagrodzenie. Pracodawca tez opłaca składki i ubezpieczenie. Wielu to wystarcza  i nie myślą o zmianie. Innym wystarcza to przez pierwsze kilka lat, aż nabiorą doświadczenia. Wtedy przechodzą na własną działalność.

Retuszer – własna działalność

Na etacie masz nad sobą szklany sufit. Wykonujesz tylko pewnego rodzaju zlecenia, a część wypracowanych zysków inkasuje szef. Gdy pracujesz na własny rachunek, nie masz ograniczeń. Ale też spoczywa na Tobie większa odpowiedzialność oraz wymaga to większego samozaparcia. By działać legalnie na własnej działalności, musisz napisać wniosek o wpis do CEiDG – właściwy dla Ciebie kod PKD to 74.20.Z.  

Retuszer – freelancer czy przedsiębiorca?

Zawsze w przypadku wolnych i twórczych zawodów istnieje pytanie, czy konieczne jest zakładanie firmy, czy może lepiej pozostać na mniej zobowiązującym trybie freelancera. Do pewnego momentu to wygodniejsze rozwiązanie, aż nie nabierzesz doświadczenia. Z czasem, gdy zaczniesz zarabiać więcej, zaczniesz się ogłaszać, założysz stronę, kupisz sprzęt i wręcz sporządzisz własny cennik – może przyczepić się do Ciebie skarbówka. W takim momencie warto założyć firmę, zwłaszcza że przez pierwsze 2 lata płacisz niższe składki. Niezależnie od tego, sam musisz organizować sobie pracę w ciągu dnia. Rozłożyć obowiązki pomiędzy poszczególne dni. Nikt nie gwarantuje Ci wolnych weekendów ani urlopu.

Retuszer – organizacja pracy

By zacząć, nie potrzebujesz od razu wynajmować eleganckiego lokalu, gdzie podejmujesz klientów. To, co jednak potrzebujesz to sprzętu i oprogramowania. Przyda się dobrej klasy laptop lub desktop – koszty sięgają około 3000 – 6000 zł oraz profesjonalnego programu do obróbki zdjęć. Klasyką są płatne Photoshop czy Lightroom (ich obsługi zresztą nauczą Cię na dowolnym kursie), ale w pracy nieźle sprawdzi się też Correl Paintshop Pro, Exposure X4 czy Capture One. Musisz mieć też monitor o bardzo dobrym odwzorowaniu barw i kontrastu – najlepiej o matrycy VA czy IPS.

Retuszer – gdzie szukać zleceń?

Musisz wiedzieć, że w fotografii i retuszu ma miejsce spora konkurencja. By się wybić, portfolio to podstawa. Dlatego kolekcjonuj każde osiągnięcie, każdy sukces i niezłą pracę. Wiadome jest, że początkowo będziesz robić mniej ambitne projekty, ale na tym właśnie polega rozwój zawodowy. Zleceń szukać możesz na portalach ogłoszeniowych, społecznościowych albo samemu uderzać do handlowców, agencji modelek czy instagramerów. Gdy dasz się zauważyć, zleceniodawcy sami będą się odzywać. 

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *