Press "Enter" to skip to content

Św. Mikołaj – etat czy własna firma?

Czy można pracować jako stylizowany Mikołaj jako etatowy pracownik? Niespecjalnie są ku temu możliwości. Zapotrzebowanie na tego typu usługi występuje tylko raz w roku przez okres kilku dni czy tygodni. Firmy zainteresowane współpracą raczej podpiszą z Tobą umowę tymczasową, umowę zlecenie lub o dzieło. Bywa, że jeśli jesteś pracownikiem centrum handlowego, szkoły lub sklepu, szef może polecić Ci udawać Mikołaja dla odwiedzających dzieci. Czy jednak nie da się na tym zarabiać? Sprawdźmy.

Św. Mikołaj – agencja pracy

Jako się rzekło, stylizowanie się na św. Mikołaja to zajęcie sezonowe. Jak najlepiej je zorganizować, aby można było na tym zarobić? Czy możesz przerobić to w swoje stałe zajęcie? Możesz próbować freelancerstwa i zdobywać za każdym razem pojedyncze zlecenia w poszczególnych sklepach albo szkołach. Ale taka praca może też przybrać formę swego rodzaju działalności gospodarczej. Zarówno jako samozatrudnienie, jak i agencja pracy tymczasowej. To drugie rozwiązanie sprawia, że stajesz się przedsiębiorcą tylko w wybranym okresie, nie jesteś obciążany fiskalnie przez cały rok. To pozwala Ci też zatrudniać pomocników – wszak Mikołaj najlepiej radzi sobie w gronie przyjaciół – Śnieżynka, Rudolf, krasnoludki. Wszystko w kwestii Twojej inwencji. Od strony formalnej załatwić musisz wizytę w odpowiednim dla Ciebie Urzędzie Marszałkowskim. Tam możesz uzyskać wpis do rejestru przedsiębiorstw pośredniczących pracę. To spowoduje, że Urząd wystawi Ci specjalny certyfikat (jego koszt to 200 zł). Oprócz tego musisz wystąpić do GIODO o prawo gromadzenia danych osobowych. W ten sposób uprawniony będziesz do zatrudniania tymczasowego pomocników Mikołaja.

Św. Mikołaj – co możesz robić jako firma?

Bardzo podobne usługi jako freelancer. Jednak w połączeniu z pomocnikami, Twój Mikołaj ma większe pole do popisu. Większa gromada sympatycznie ubranych świątecznych postaci na pewno prędzej przyciągnie klientów z dziećmi. Pracować możesz dla tych samych podmiotów (galerie handlowe, szkoły, parafie) jak i w domach prywatnych. Klienci zgłaszać będą się do Ciebie ze swoimi oczekiwaniami dotyczącymi pory pokazania się, prezentów, jakie dziecko ma otrzymać oraz innymi szczegółami spotkania. Takie wizyty nie trwają długo (przeważnie około 30 min) i kosztują stosunkowo więcej niż seria występów w galerii handlowej.

Św. Mikołaj – koszty

Poza kosztami założenia działalności gospodarczej oraz osiągnięcia mobilności (samochód i paliwo), potrzebujesz też przygotować kostiumy. Te lepsze i wygodne kosztują w zależności od postaci około 200 – 1000 zł najdroższy jest oczywiście sam Mikołaj. Oprócz tego zadbać musisz o reklamę. Optymalnym rozwiązaniem jest własna strona internetowa na stabilnym hostingu – opracowanie tego to koszt około 2000 zł. Reklamować możesz się jednak też na portalach ogłoszeniowych, społecznościowych oraz liczyć na dobrodziejstwo tzw. poczty pantoflowej. 

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *