Press "Enter" to skip to content

Jak wygląda praca contracts negotiatora?

 

Prowadzenie procesu negocjacyjnego ma na celu osiągnięcie najkorzystniejszych i optymalnych warunków. Na ich podstawie przebiegać będzie dalsza współpraca z partnerem, klientem, kontrahentem czy udziałowcem. Zajmować się będziesz każdym etapem procesu negocjacyjnego – planowaniem, przygotowywaniem, odbywaniem spotkań, ustalaniem warunków, sporządzaniem tekstu umowy i załatwianiem formalności notarialnych czy skarbowych. Taka wynegocjowana raz umowa, nie musi funkcjonować już na zawsze. Często dochodzi do renegocjacji, na których ewentualność powinieneś mieć przygotowane argumenty. Contracts negotiator zajmuje się też rozwiązywaniem konfliktów, które wyniknęły z ustaleń niedoskonałej umowy.

Contracts negotiator – przygotowanie do negocjacji

Prowadzenie negocjacji wymaga gruntownego przygotowania. Musisz doskonale orientować się w ofercie pracodawcy, znać branżę i realia rynkowe. Nie jest konieczne, abyś był specjalistą w dziedzinie np. specyfików medycznych. W dużych firmach współpracujesz zresztą z zespołem fachowców odpowiedzialnych za ustalanie warunków. Rozpoznanie rynku daje Ci tę przewagę, że możesz szafować argumentem zmiany kontrahenta. Wskazywać, gdzie konkurencja ma lepszą ofertę i jakie możesz mieć korzyści z przerwania rozmów. To wymaga oczywiście sprawdzenia partnera. Pod względem działalności, kadr, przeszłości, sytuacji finansowej i… plotek. Wraz z decydentem, w postaci pracodawcy, ustalasz obszar warunków do zaakceptowania (tzw. ZOPA) oraz warunki brzegowe negocjacji. To takie, z których nie jesteś w stanie zrezygnować nawet za cenę niedogadania się. Musisz pamiętać, że reprezentujesz pracodawcę lub klienta. Nie działasz na własną rękę i możesz poruszać się jedynie w wyznaczonych Ci dyspozycjach.

Contracts negotiator – proces negocjacyjny

Negocjacja może mieć dowolną długość, a nawet możesz ich prowadzić kilka na raz. Dojście do porozumienia to proces, w którym w ramach rozmowy i wymiany argumentów pojawiają się nowe możliwości, które dotąd były niedostrzegalne. Przeważnie polega to na spotkaniach biznesowych w siedzibie jednej lub drugiej firmy. Przez ten czas stosujesz dwa zasadnicze rodzaje technik – siła argumentu i siła perswazji. Pierwszym są oczywiście założenia ofertowe i oczekiwania, które przynajmniej sprawiają wrażenie oczywistych. Drugim są wszelkiego rodzaju psychologiczne metody przekonywania, wpływania na wolę drugiej strony poprzez próby wczucia się w jego sytuację. Możesz przedstawiać korzyści dla kontrahenta wynikające z danego kształtu umowy. Albo rozsnuć wizję strat, jakie poniesie, wybierając inną ofertę. Prawdopodobnie po drugiej stronie masz równie przygotowanego negocjatora, co musisz wziąć pod uwagę przygotowując się do pracy.

Contracts negotiator – warunki pracy

Całość kończy się sporządzeniem umowy oraz dopełnieniem formalności. Tym możesz zajmować się sam lub powierzeni Ci pomocnicy i asystenci. Twoja praca przeważnie ma charakter biurowy. Tam analizujesz oferty, badasz rynek, przygotowujesz prezentacje i dokumentacje. Często też będziesz w rozjazdach – odwiedzając siedziby kontrahentów i klientów, a także urzędów decyzyjnych. Choć obowiązują w tej pracy regularne godziny, musisz być stale aktywny. Śledzić sytuację rynkową, poczynania konkurencji, odpowiadać na korespondencję i zwyczajnie być „pod telefonem”. 

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *