Press "Enter" to skip to content

Jak wygląda praca dyrygenta?

Twoim głównym zadaniem jako dyrygenta jest przygotowanie całego zespołu muzycznego do tego, by w sposób nie tylko prawidłowy, ale i artystyczny i wyjątkowy wykonał dany utwór muzyczny. Albo cały koncert składający się z kilku czy kilkunastu utworów. Polega to na kierowaniu zespołem nie tylko podczas samego występu, ale na przewodzenie mu znacznie dłużej.

Dyrygent – przygotowanie utworu

By przygotować się do występu, będzie potrzeba odbyć wiele prób. Podczas nich będziesz wskazywał muzykom swoją interpretację owego dzieła oraz proponował rozwiązania artystyczne jak i czysto techniczne. Masz prawo do śmiałych interpretacji oraz świeżego spojrzenia, o ile występ nie wymaga bardzo klasycznej i wiernej oryginałowi prezentacji utworu. Wszystko zaczyna się od odczytania całości utworu. Czyni to kierownik sekcji albo Twój asystent. Następnie cała orkiestra lub zespół symfoniczny wykonuje utwór zgodnie z Twoimi zaleceniami. Owo „poruszanie pałeczką” jest wbrew pozorom bardzo istotne. Wyraża nastrój, ton oraz po prostu sposób wykonywania utworu. To też wymaga od Ciebie precyzji w działaniu i sporej dozy wrażliwości. Profesjonalni dyrygenci podkreślają, że z utworem pracują tak delikatnie i precyzyjnie jak chirurg. W niektórych filharmoniach układ pracy może być jednak odmienny. Większość prób i przygotowania wykonują za Ciebie główni muzycy i asystenci, Ty zaś pojawiasz się dopiero na próbie generalnej. Taki układ jest jednak domeną dyrygentów o wielkim prestiżu i często migrujący między salami koncertowymi.

Dyrygent – multiinstrumentalista

Chcąc być dobrym dyrygentem, musisz czuć muzykę. To naprawdę bardzo elitarne zajęcie i musisz mieć tego świadomość. Wymaga nie tylko dobrego słuchu, znajomości materii oraz umiejętności manualnych. Musisz znać instrumenty, na których grają muzycy z Twojego zespołu. Dobry dyrygent, by wyrazić swoją wizję artystyczną, a następnie przekuć ją w widowiskowy występ, musi potrafić na tych instrumentach przynajmniej poprawnie grać. A niekiedy także śpiewać. W ten sposób możesz zademonstrować muzykom te bardzo subtelne i ledwo wyczuwalne niuanse wykonywania utworu. Choć każdy z muzyków najprawdopodobniej jest niezwykłym artystą oraz specjalistą w swoim fachu, jesteśmy tylko ludźmi i mogą pojawić się problemy. Jako dyrygent nie tylko narzucasz wizję artystyczną, ale powinieneś też pełnić rolę lidera. Osoby, która potrafi rozwiązywać problemy natury artystycznej i relacyjnej w zespole.

Dyrygent – środowisko pracy

Twoimi głównymi miejscami pracy są oczywiście sale koncertowe i sale prób. Te drugie nie są tak imponujące i wielkie, gdyż rzadko kiedy spotykają się naraz wszyscy muzycy i synchronizują swoje instrumenty. Bardzo dużo prób polega na dopracowaniu do perfekcji odgrywania tylko jednej z sekcji – na przykład skrzypiec albo wokalu. Koncerty mogą też odbywać się w innych miejscach niż sale – kościoły, domy kultury, muzea albo kościoły. Ważny jest strój. Ten zawsze musi być bardzo elegancki, wyróżniający. Klasyka to reprezentacyjny frak. Co ma swoje wady – ubiór taki jest słabym zabezpieczeniem przed zimnem. 

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *