Press "Enter" to skip to content

Jak wygląda praca franczyzobiorcy?

Skoro już wiesz, z innego naszego artykułu, jak zostać franczyzobiorcą, opiszemy Ci, jakimi rodzajami franczyzy możesz się zainteresować. Po to, by wiedzieć, która forma najlepiej pasuje do charakteru Twojej już istniejącej lub potencjalnie powstającej nowej działalności gospodarczej.

Franczyzobiorca – handel i dystrybucja

Franczyza w tym modelu polega na tym, że udostępniasz swój sklep lub inny punkt dystrybucji marce franczyzodawcy. Przyjmujesz jego logo, zasady funkcjonowania oraz deklarujesz, że będziesz handlował jedynie tymi markami i towarami, którymi i Twój kontrahent. To wymaga często przemeblowania sklepu oraz dostosowania go do graficznego stylu głównej sieci. Tyczy się to także koloru ubioru, ścian albo firmowych detali i gadżetów. Franczyzodawca zapewnia Ci szkolenia z filozofii firmy, marketingu, sposobów zdobywania i nakłaniania klientów. Wiedzę i doświadczenie przekazuje zarówno Tobie jak i Twoim pracownikom. Choć tracisz sporo ze swojej autonomii, może Ci to dodać zysków poprzez lepsze z punktu widzenia sprzedaży ustawianie towarów, dobór oświetlenia, symboliki i kolorystyki. Za marketing w skali kraju odpowiada oczywiście centrala, jednak i Ty masz do dyspozycji te same materiały reklamowe, ulotki, upominki dla klientów itp. Takie rozwiązanie dobre jest dla stacji benzynowych, wspomnianych sklepów, aptek czy placówek handlowych.

Franczyzobiorca – franczyza usługowa

Franczyza usługowa działa w niemal identyczny sposób jak ta handlowa. Po prostu Twoim towarem są usługi, informacja, pomoc czy realizacja zamówień dla klientów. Know-how, jaki przekazuje Ci franczyzodawca w mniejszym stopniu tyczy się wizualiów wnętrza, co bardziej umiejętności interpersonalnych. Rozmowy z klientem, prób budowy z nim relacji i edukacja.

Franczyzobiorca – franczyza w wersji master

A co, jeśli dla franczyzobiorcy nie byłbyś jedynie podległą filią, ale wręcz jego przedstawicielem w terenie? Taką możliwość daje przyjęcie koncepcji franczyzy typu master. Co ona oznacza? To najbardziej możliwe zespolenie się z firmą – centralą. Korzystasz nie tylko z jej logo, materiałów reklamowych, filozofii działania (w tym chronionych prawem tajemnicy handlowej receptur), ale otrzymujesz prawo rozwijania rozpoznawalności marki na danym terenie. I otrzymujesz w tym sporą autonomię. Stajesz się wręcz częścią sieci franczyzowej i masz pewne możliwości podejmowania decyzji. To jednak rozwiązanie dla większych graczy. Jeśli już masz sporą firmę handlową, produkcyjną czy usługową, franczyza master może być szansą. Ale i zagrożeniem – jeśli podupadnie firma – centrala, również odbije się to też na Tobie. 

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *