Press "Enter" to skip to content

Pilot samolotu na etacie czy na własnej działalności?

Tradycyjną formą zatrudniania pilotów przez linie lotnicze to etat w oparciu o umowę o pracę. Daje to względną stabilność zatrudnienia, a także szereg zabezpieczeń zdrowotnych i emerytalnych. Niemniej, ostatnimi czasy firmy lotnicze coraz śmielej nawiązują współpracę z pilotami w oparciu o inny stosunek pracy. W tej publikacji pokażemy Ci jak wygląda “życie poza etatem” w pracy pilota samolotu pasażerskiego.

Pilot samolotu – własna działalność gospodarcza

Pojawił się nowy trend w gospodarce. Tyczy się pilotów samolotów, ale nie tylko. Potencjalni pracownicy występują w obrocie prawnym jako firmy. Zakładając jednoosobową działalność gospodarczych, stajesz się tym samym teoretycznie równoprawnym podmiotem gospodarczym. Firma lotnicza nawiązuje z Tobą współpracę w oparciu ramowej umowy zlecenie lub umowy o dzieło. Realnie takie rozwiązanie bardziej opłaca się ekonomicznie. Firmie lotniczej odpadają koszty pracy – więcej zarobisz netto. Sam, jako firma masz też na ogół korzystniejsze rozwiązania podatkowe niż pracownik etatowy. Płacisz wyższą składkę na ubezpieczenie emerytalne, lecz zarobki pilota sprawiają, że nie jest ona aż tak dotkliwa (sprawdź Pilot samolotu – ile zarabia?).

Pilot samolotu – W czym tkwi haczyk?

Niestety, w życiu prawie nie ma sytuacji idealnych. Takie rozwiązanie ma jednak też swoje minusy. Praca na etacie daje Ci prawo do pełnoprawnego urlopu, którego próżno szukać w umowie zlecenie. Taka forma zatrudnienia powoduje też znacznie luźniejszy związek z firmą lotniczą. Jest jej po prostu łatwiej rozwiązać z Tobą współpracę i nie ma tu mowy o żadnym okresie wypowiedzenia. Wspomnieliśmy o składce na ZUS – czekać Cię będą także wszystkie inne formalności i koszty związane z prowadzeniem firmy.

Pilot samolotu – Większa odpowiedzialność

Samozatrudnienie to większa odpowiedzialność osobista pilota. Zasadniczo flota firmy lotniczej jest ubezpieczona. Podobnie jak Twoja odpowiedzialność od błędów zawodowych. Kodeks pracy mówi, że można wtedy obciążyć Cię maksymalnie trzykrotnością miesięcznej wypłaty. Umowa między Twoją jednoosobową firmą, a przewoźnikiem może jednak wyglądać zupełnie inaczej. Jeżeli szkoda jest wynikiem Twojego błędu, a nie siły wyższej, osoby trzeciej lub z winy poszkodowanego, możesz być obciążony nawet całością szkód. Możesz wybronić się argumentem, że samolot nie jest częścią Twojego przedsiębiorstwa. Jednak pracując na nim, jesteś z punktu widzenia prawa jego posiadaczem. Posiadacz to nie to samo co właściciel. Umowa z firmą lotniczą może zawierać takie niuanse. Ważne jest, abyś przed jej podpisaniem, skonsultował się z prawnikiem.   

Pilot samolotu – Co oprócz linii lotniczych?

Jako pilot samolotu nie musisz pracować w firmie lotniczej. Twoje umiejętności, doświadczenie i wiedza z powodzeniem przydadzą się kursantom w aeroklubach. Posiadając odpowiednie uprawnienia możesz być instruktorem pilotażu. Oprócz tego możesz zarabiać jako pilot lotów widokowych. Albo nawiązywać współpracę z korporacjami lub majętnymi biznesmenami. Obsługiwać będziesz wtedy ich prywatne lub biznesowe loty. Można powiedzieć, że to taki podniebny szofer. 

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *