Press "Enter" to skip to content

Praca jako pilot samolotu – Predyspozycje na pilota samolotów

Ta specyficzna praca jako pilot samolotu wymaga od Ciebie przejawiania równie wyjątkowych predyspozycji. To zdecydowanie zajęcie dla osób o dobrym zdrowiu i silnych nerwach. Musisz być odpowiedzialny, skrupulatny, spostrzegawczy. Oraz być zdolny do dużej koncentracji, podzielności uwagi i odporności na stres. Nie ma siły – na pewno spotkasz podczas pracy pilota samolotów sytuacje stresujące lub nawet krytyczne. Musisz być wtedy zdolny do zachowania zimnej krwi. Istotny jest też stan zdrowia – dyskwalifikują poważne choroby oczu, słuchu, zaburzenia koordynacji ruchowej i opóźniony refleks. Mało tego – im wyższy stopień licencji, tym bardziej restrykcyjne są badania lekarskie i psychologiczne.

Pilot samolotu – Główne zadania pilota

Po uzyskaniu stosownych uprawnień sterować możesz samolotem wojskowym, sportowym albo pasażerskim. Działania armii i sporty wyczynowe to inne zawody. Dlatego skupimy się na tym ostatnim rodzaju pilota samolotu. A zatem głównym Twoim zadaniem będzie prowadzenie lotu właśnie. Musisz przeprowadzić go w sposób bezpieczny i punktualny. W tym aspekcie masz podobne zadanie jak kierowca autobusu lub maszynista. Musisz jednak wiedzieć, że pilotowanie samolotu pasażerskiego jest bardziej monotonne. O ile pogoda nie przeszkadza, lot jest nudny, spokojny a Ty cały czas musisz być skupiony. Na ogół, podczas zdobywania uprawnień, czeka Cię wybór specjalizowania się w danym typie samolotu. To bardzo skomplikowane maszyny i dokładniejsza wiedza na temat konkretnej budowy i obsługi zwiększa po prostu bezpieczeństwo.

Pilot samolotu – warunki pracy

Twoim miejscem pracy jest kokpit, w którym podejmujesz decyzje na podstawie mnóstwa danych. Pochodzą one urządzeń kontrolnych i pomiarowych. Same one jednak Ciebie do niczego nie kierują. Twoim zadaniem jest prawidłowa ich interpretacja. Zwłaszcza w momentach zagrożenia. Maszyna może jedynie ostrzegać Cię przed niebezpieczeństwem, lecz sama nie zareaguje. Z pasażerami komunikujesz się poprzez interkom. Wydajesz w ten sposób komunikaty o pomyślnym przebiegu lotu lub o ewentualnych niedogodnościach. Z powodu warunków atmosferycznych, mogą mieć miejsce turbulencje – drobne trzęsienia samolotem. Nie są one groźne, ale mogą niepokoić pasażerów. Istnieje wyraźna hierarchia w samolocie. Najważniejszy jest kapitan, a tuż po nim pierwszy oficer. Zarządzają oni załogą, organizują pracę i lot. Musisz dostosowywać się do wszystkich decyzji kapitana.

Pilot samolotu – Zagrożenia zawodowe

Praca pilota jest wymagająca. Grozi mu nie tylko stres, zagrożenia ze strony pogody lub terrorystów. Nawet prawidłowe i spokojne loty to szereg czynników wpływających niekorzystnie na zdrowie. Długie godziny spędzasz w pozycji siedzącej. Równie tyle poza domem i z dala od niego. Niekiedy przyjdzie Ci pracować w weekendy i większe święta – wtedy pasażerowie również podróżują. Warunki pracy są różne, lecz zazwyczaj piloci pracują w standardowym, etatowym czasie – 40 godzin tygodniowo i 2 dni odpoczynku. 

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *