Skoro wiesz już – z naszych pozostałych artykułów – jak możesz zostać notariuszem, w jaki sposób on pracuje i ile możesz zarobić jako notariusz, to teraz czas na sprawdzenie realiów zatrudnienia. Opowiemy Ci, gdzie możesz pracować jako notariusz. Oraz o czym warto pamiętać prowadząc własną działalność.
Spis Treści
Notariusz i realia rynku pracy
Notariusz to zaiste intratne zajęcie. To spowodowało znaczny wzrost zainteresowania nim pośród młodych osób. Nie zrażeni ciężkimi studiami i sporym czasem poświęcanym na naukę, liczą na dobre i stabilne zatrudnienie. Z etatowym notariuszem może być jednak problem. Maleje liczba ofert, w których kancelarie poszukują podwładnych notariuszy.
Gdzie możesz szukać zatrudnienia jako notariusz?
Przede wszystkim w kancelariach notarialnych. Swoją pracę będziesz wykonywał właśnie w biurze. Tam sporządzać będziesz dokumentację oraz przyjmować klientów. Zdarzać może się, że trzeba będzie odwiedzić klienta w szpitalu lub w domu. Niekiedy notariusz jest świadkiem transakcji handlowej lub przeprowadzania innego rodzaj umowy. Jego poświadczenie podpisów oraz zgodności czynności prawnych z przepisami wymaga Twojej obecności. Niekiedy notariusze mogą znaleźć też zatrudnienie w sądach, większych kancelariach prawniczych lub jako wykładowcy akademiccy.
Własna kancelaria notarialna
Oczywiście możesz próbować swoich sił i założyć własną kancelarię notarialną. Możesz to zrobić już po ukończeniu aplikacji i asesury. Piszemy o tym w artykule Notariusz – jak zostać? Musisz pamiętać, że jednocześnie masz prawo prowadzić tylko jedną kancelarię. Istnieje możliwość skrzyknięcia kilku kolegów po fachu i założenie spółki cywilnej lub partnerskiej. W tej sytuacji każdy ze współwłaścicieli wykonuje swoje usługi we własnym imieniu i sam odpowiada. Istotną sprawą jest nazwa – musi zawierać Twoje imię i nazwisko. Powinna być umieszczona w widocznym miejscu. Do tego każde pomieszczenie powinno być stosownie opisane – jego przeznaczenie oraz godziny przyjęć.
Lokal dla kancelarii notarialnej
Wewnątrz lokalu, z należytą czcią powinien widnieć wizerunek polskiego godła państwowego. Kolejnym ważnym elementem, o który powinieneś zadbać to pieczątka. Powinna zawierać pewne istotne informacje – twoje personalia, tytuł zawodowe i adres kancelarii. Jeżeli jest to spółka cywilna, to dodatkowo taka informacja również powinna widnieć na pieczątce. Do Twoich zadań jako pracodawcy należeć będą, po pierwsze dbanie o dobór wykwalifikowanych pracowników. Po drugie dobre warunki lokalowe i wyposażenie kancelarii, i po trzecie zabezpieczenie przechowywanych dokumentów. W swojej pracy posługujesz się wydaną przez izbę legitymacją. Strony postępowania lub zainteresowane organy mają prawo żądać od Ciebie jej okazania w dowolnym momencie.
[…] Przeczytaj też: https://www.zlecenia.pl/blog/praca-dla-notariusza-gdzie-znajdziesz-prace-jako-notariusz/ […]