Press "Enter" to skip to content

Pracujesz jako kelner? Tych błędów nie popełniaj!

Praca kelnera to praca z ludźmi. Ponieważ polega na obsłudze gości, bardzo ważne jest przestrzeganie zasad kultury, okazywanie szacunku, przewidywanie potrzeb klientów oraz sprawianie na tyle dobrego wrażenia, by zechcieli do Twojego lokalu wrócić i zostawić w nim pieniądze. Jeżeli jesteś początkującym kelnerem, bardzo możliwe, że nie świadomie popełnisz pewne błędy. Skutkować to będzie złym odbiorem personelu i lokalu jako takiego oraz wysokością napiwków. By się przed nimi ustrzec, zapoznaj się z naszym poradnikiem, jakich błędów unikać, by dobrze pracować jako kelner.

Naucz się zawartości menu

Klienci bardzo nie lubią i łatwo wyczuwają fakt, gdy kelner poleca jakieś danie, samemu nigdy go wcześniej nie próbując. W ten sposób stwarza się wrażenie braku autentyczności. Pracodawcy często organizują degustację dla pracowników, ale nawet jeśli się na to nie decydują – zamów po małej porcji dla siebie. Opłaci się.

Podawaj dania w odpowiednim czasie

Goście przychodzą do lokalu nie tylko dobrze zjeść, ale też spędzić miło czas w gronie przyjaciół. Jeśli przy stoliku siedzi kilka osób, postaraj się, aby podać dania mniej więcej wszystkim naraz lub skróć odstępy do minimum. Klienci źle się czują, gdy część z nich nie może od razu rozpocząć obiadu.

Nie bądź natrętny…

Kelner, który nadskakuje klientowi, jest wszechobecny, komentuje i nieproszony wtrąca swoje uwagi, nawet życzliwe, nie jest mile widziany. Bynajmniej nie będziesz wtedy postrzegany jako troskliwy, lecz napastliwy. Oczywiście, pewna doza zainteresowania samopoczuciem gościa jest wskazana, ale musi być okazana subtelnie.

… ale i nie ignoruj gości!

Przeciwnym problemem jest z kolei niedomiar uwagi, który poświęcisz gościom. Dobry kelner nie znika z sali tuż po tym, jak odbierze zamówienie oraz nie pojawia się wyłącznie z rachunkiem. Goście na Sali mogą oczekiwać, że ktoś włączy klimatyzację, przyciemnienie świateł, zamknięcie okna lub poproszą Cię o drobną przysługę. Będzie dobrze wyglądać, gdy będziesz obecny, choć nienachalny.

Precyzuj zamówienie

Klient ma prawo nie zdawać sobie do końca sprawy z tego, jak dana potrawa smakuje. Nie każdy też gość restauracji ma zdrowy organizm. Częstym błędem niedoświadczonych kelnerów jest nieinformowanie gości o obecności w potrawie alergenów lub ostrych przypraw. Kelner powinien też dopytać o ulubiony poziom przysmażenia lub zaproponować napoje.

Wydawaj resztę

Nie traktuj nadpłaty za obiad jako napiwek. Klient powinien wyraźnie zaznaczyć, że jest to kilka złotych dla Ciebie. Jeżeli tego nie zrobił, wypadłoby bardzo źle, gdybyś z góry założył, że nie musisz wydawać pieniędzy. To nie tylko poirytuje gości, ale też sprawi, że dorobisz się wizerunku pazernego naciągacza.

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *