Press "Enter" to skip to content

Grafik – Projektowanie firmowego logo

Czym byłaby firma lub marka, gdyby nie jej rozpoznawalność. Ona wpływa na zainteresowanie, a to bezpośrednio na obroty i zysk. Rozpoznawalność z kolei buduje się także znakiem graficznym, zwanym logo. Bywa, że jest to prosty i minimalistyczny obrazek, który wydawać by się mogło, każdy mógłby stworzyć przez kilka minut. To jednak jest efekt wielu godzin pracy spędzonych nie tylko na samym wykonywaniu grafiki. W jaki sposób powstają loga firmowe i dlaczego tak dobrze je zapamiętujemy?

Wykonanie logo firmy lub marki musi być przeznaczone doświadczonemu grafikowi. Wszelkiej maści internetowe generatory lub amatorskie pomysły nie dodają powagi ani unikalności. A właśnie na tym buduje się siła logo. Grafik komputerowy, który projektuje firmowe logo, zna się na zasadach marketingu oraz, co nie mniej ważne, psychologii społecznej. Agencje reklamowe dobrze wiedzą, w jaki sposób oddziaływać obrazem, kształtem i kolorem na świadomość odbiorców reklamy. Warto więc wybrać do tego profesjonalistę.

Nie ma na to pytanie odpowiedzi na tyle jednoznacznej, która by pasowała do każdej marki i firmy. Są różne podejścia do problemu i różne typy odbiorców. Jedna z metod mówi, że logo powinno odwoływać się do charakterystycznych cech produktów, które tworzy firma. Inna szkoła głosi, że logo nie musi być z tym związane. Ważne by było zauważalne i chwytliwe. Dobre logo to niekoniecznie takie, jakie podoba się konkretnym osobom w zarządzie firmy. Musi ono spełniać wymogi psychologiczne i marketingowe, a na tym znają się zatrudnieni w agencjach reklamowych graficy i fachowcy. Na ogół stawia się na prostotę, minimalizm i oszczędny dobór kolorów. W ten sposób buduje się wrażenie powagi, racjonalności i klasy.

Logo a logotyp

Nie jest to pojęcie równoznaczne, choć często mylone. Logo to znak graficzny. Logotyp z kolei to interpretacja graficzna nazwy firmy lub marki.

Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Logo ma wartość rynkową. Zasługi, jakie może przynieść firmie, gdy jest skuteczne, są niewymierne. Ciężko oszacować ile kosztuje godzina pracy projektanta, w sytuacji, gdy firma zyska miliony z powodu rozpoznawalności, jakie ono przyniosło. I jak zauważyć ścisły związek jednego z drugim? Niemniej jakąś cenę firma projektowa zażąda. Na nią wpływ ma renoma i doświadczenie jej pracowników. Choć najgłośniejsze projekty logo stacji benzynowych, firm odzieżowych i komputerowych kosztowały nawet setki tysięcy złotych, na ogół przyjmuje się, że projekt logo to koszt 500 – 2000 zł.

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *