Od czego zależą zarobki copywritera? Skoro zainteresował Cię nasz cykl artykułów dotyczących profesji copywritera, zapewne też zechcesz poświęcić chwilę, aby sprawdzić, ile można na tym zarobić. Otóż trudno jest określić ramy, w których mieści się wysokość pensji copywritera. To zawód, w którym zarobki uzależnione są od okoliczności rynkowych – miejsca zamieszkania, zainteresowania klientów, ilości zleceń i poziomu ich skomplikowania. Wpływ ma poruszana materia, długość i rodzaj treści. Oraz warunki, na jakie umawiasz się ze zleceniodawcą Ty lub Twój pracodawca, dla którego piszesz. Nie bez znaczenia jest też forma zatrudnienia – etatowa praca daje Ci „na rękę” nieco mniej, lecz zapewnia ubezpieczenie zdrowotne i emerytalne. Jako freelancer i samozatrudniony zarobisz netto więcej, ale sam musisz zadbać o reklamę i pozyskiwanie klientów by mieć stały dopływ zleceń.
Copywriter – ile zarabia?
Branżowe portale, które zajmują się rynkiem pracy i zarobkami Polaków nie zawiodły jednak także w przypadku copywritera. Okazuje się, że przeciętnie w Polsce jako copywritter zarobisz 2837 zł netto. To kwota bardzo uśredniona. Uwzględniająca różne formy zatrudnienia, regiony kraju i czas poświęcony na pracę. Jeśli chodzi o zatrudnienie w oparciu o umowę o pracę zarobki w zdecydowanej większości wypadków oscylują w przedziale 2379 zł netto – 3655 zł netto. To oczywiście zależy od wielkości i renomy Twojego pracodawcy. Copywriterzy zatrudniani w oparciu o umowy o dzieło mają większą elastyczność, ale też i większy rozstrzał zarobków. Na ogół wynoszą one 1000 – 4000 zł netto za miesiąc. Dzieje się tak, gdyż nie każdy miesiąc jest udany oraz pisanie treści nie dla każdego jest jedynym źródłem dochodu.
Copywriter – jak rozliczana jest praca?
Jeśli pracujesz na etat, otrzymujesz po prostu pensję zapisaną w umowie. Może być ona modyfikowana albo powiększana o okazjonalne premie. Gdy jednak rozliczasz się w oparciu o konkretne zamówienia, Twój zarobek zależy bezpośrednio od stawki za ilość znaków lub stron. Przez stronę rozumie się około 1600 – 1800 znaków (liter, przecinków, cyfr i innych znaków interpunkcyjny) wraz ze spacjami. Inna forma rozliczenia to przełożenie konkretnej ilości złotówek za 1000 znaków ze spacjami. Stawki te ustalane są bardzo indywidualnie i niekoniecznie w oparciu o oficjalne cenniki. Każdy samodzielny copywriter sam ustala, ile zechce zażądać za swoją prace. Musisz jednak wtedy uwzględniać możliwości klienta oraz konkurencyjne oferty. Przeważnie stawki kształtują się na poziomie 10 – 50 zł. przy szczególnie skomplikowanych materiach, które wymagają wykonania badań, analiz albo poświecenia czasu na podróżowanie, stawki wynosisz mogą od 100 do nawet kilkuset złotych.
Be First to Comment