Press "Enter" to skip to content

Ile zarabia pracownik samorządowy?

Z racji tego, że praca w samorządzie terytorialnym wiąże się ze swego rodzaju służbą publiczną, zatrudniane osoby muszą zostać najpierw sprawdzone. Do tego służy pierwszy etap zatrudnienia w urzędzie, zwany służbą przygotowawcza. Jest to efekt realizacji postanowień ustawy o pracownikach samorządowych. Trwa ona około trzech miesięcy i ma na celu wdrożenie Ciebie w Twoje zawodowe obowiązki. Kierownik wydziału lub sam szef mają prawo zwolnić Cię z tego etapu, jeśli przejawiasz ich zdaniem wystarczające kompetencje. Niezależnie od tego, czeka Cię egzamin z wiedzy na temat materii komórki organizacyjnej oraz znajomości przepisów. Po tym etapie zatrudniony jesteś na sześć miesięcy próbnych. Gdy wszystko przebrniesz pomyślnie, prawdopodobnie otrzymasz umowę o pracę na czas nieokreślony. Z jaką wypłatą wiążę się praca w samorządzie?

Pracownik samorządowy – ile się zarabia?

To, ile dokładnie zarabiają poszczególni urzędnicy samorządowi zależy częściowo od kondycji finansowej samorządu i polityki płacowej, jaką przyjął starostwa, burmistrz lub wójt. Może się zatem zdarzyć, że za podobną pracę otrzymasz nieco inne wynagrodzenie w poszczególnych urzędach. Niemniej są pewne stałe elementy, które tworzą pensję pracownika samorządowe. Składa się ona z pensji zasadniczej oraz dodatków funkcyjnego, specjalnego lub prowizyjnego.  Pierwszy przydzielany jest osobom, które pełnią wyjątkową funkcję – np. burmistrz, zastępca burmistrza, kierownik wydziału. Specjalny to ten, który otrzymasz jeśli w danym miesiącu wykonałeś jakąś ponadnormatywną pracę lub osiągnięcie. Nieco podobnie działa dodatek prowizyjny. Wysokość dodatków jest określoną w ustawie tylko wobec osób na  stanowiskach kierowniczych. Przykładowo dodatek funkcyjny dla zastępcy prezydenta Warszawy wynosi 2750 zł, podczas gdy zasadnicza jego pensja to 4800 zł. Kolejnym dodatkiem może być ten przyznawany za pracę w warunkach szkodliwych dla zdrowia – ten wynosić może od 5 do 15 %.

Pracownik samorządowy – z czasem pensja rośnie

Wielu szeregowych pracowników samorządowych zaczyna od pensji minimalnej, wraz ze wzrostem stażu pracy osiągając poziom około 3000 – 5000 zł brutto. Wiele samorządów, jeśli pozwala na to ich stan finansów, przyznaje swoim pracownikom dodatkową, trzynastą pensję. Dodatkowo przysługuje Ci nagroda jubileuszowa, jako dowód uznania za wiele lat pracy. Wynosi ona:

  • po 20 latach pracy – 75 proc. wynagrodzenia miesięcznego,
  • po 25 latach pracy – 100 proc. wynagrodzenia miesięcznego,
  • po 30 latach pracy – 150 proc. wynagrodzenia miesięcznego,
  • po 35 latach pracy – 200 proc. wynagrodzenia miesięcznego,
  • po 40 latach pracy – 300 proc. wynagrodzenia miesięcznego,
  • po 45 latach pracy – 400 proc. wynagrodzenia miesięcznego

Gdy kończysz swoją karierę zawodową, odejściem na emeryturę (lub rentę), otrzymujesz specjalną odprawę.

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *