Press "Enter" to skip to content

Pracownik samorządowy i sposób zatrudnienia, etat czy własna firma?

W jakich podmiotach możesz zostać zatrudniony jako pracownik samorządowy? Czy to urzędnik jak każdy inny? Nieco to wyjaśniamy w artykule Pracownik samorządowy – jak zostać? Niemniej, rozszerzmy. Wedle ustawy o pracownikach samorządowych z 2008 roku, w tym charakterze możesz zostać zatrudniony w:

  • urzędach marszałkowskich (nie pomyl z wojewódzkimi – te należą do administracji podległej rządowi centralnemu) oraz wszystkich wojewódzkich jednostkach organizacyjnych,
  • starostwach powiatowych oraz wszystkich powiatowych jednostkach organizacyjnych,
  • urzędach gmin zarówno wiejskich, wiejsko-miejskich jak i miejskich oraz innych jednostkach organizacyjnych podległych urzędowi gminy lub w samorządowych jednostkach budżetowych,
  • biurach związków jednostek samorządu terytorialnego,
  • samorządowych zakładach budżetowych utworzonych przez związki samorządów,
  • biurach jednostek administracyjnych podległych samorządom.

Pracownik samorządowy – forma zatrudnienia

Poza stanowiskami politycznymi, pochodzącymi z wyborów oraz ich zastępcami, wszyscy pozostali pracownicy samorządowi zatrudniani są w oparciu o umowę o pracę. Urzędy nie stosują umów cywilnoprawnych wobec stałych pracowników. Wyjątkiem są pojedyncze zlecenia, zamówienie danej usługi albo stażyści i praktykanci. Możesz zatem być pewnym, że pracując w urzędzie samorządowym, będziesz miał etat. Co z niego wynika? Oczywiście wszystkie korzyści i powinności, jakie dotyczą każdego innego pracownika etatowego. Ubezpieczenie, stała wykazana w umowie pensja oraz regulowany czas pracy i zakres urlopu.

Pracownik samorządowy – czy możliwa jest własna działalność?

W ramach obowiązków urzędowych nie możesz oczywiście prowadzić działalności gospodarczej. Twoim szefem jest kierownik komórki organizacyjnym oraz nadrzędny wobec niego szef całej jednostki samorządu terytorialnego – burmistrz, starosta czy marszałek województwa. Czy to oznacza, że nie możesz prowadzić żadnej działalności gospodarczej, będąc jednocześnie np. pracownikiem gminy?

Pracownik samorządowy – warunki prowadzenia działalności gospodarczej

Możesz, ale pod kilkoma warunkami. Przede wszystkim działalność Twojej firmy nie może stać w sprzeczności interesów z zajęciami, które wykonujesz dla samorządu terytorialnego. Przykładowo nie możesz współpracować z osobami lub podmiotami, wobec których następnie wydajesz decyzję administracyjną. Twoje obowiązki biznesowe nie mogą kolidować z czasem pracy w urzędzie i nie mogą odbywać się kosztem Twoich obowiązków wobec samorządu. Ustawa zakazuje też oczywiście działalności, która nie jest w Polsce legalna. Masz też oczywiście prawo wykonywać pojedyncze umowy zlecenie lub o dzieło, o ile ich treść nie stoi w sprzeczności z powyższymi zastrzeżeniami.

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *