Press "Enter" to skip to content

Jak zostać pracownikiem samorządowym?

To, kim jest pracownik samorządowy określa ustawa o pracownikach samorządowych z 2008 r. Chodzi o te osoby, które zatrudnione są w jednostkach samorządu terytorialnego oraz w podległych i powiązanych z nimi instytucjach. A zatem chodzi o urzędy główne wszystkich szczebli samorządu – województwo, powiat i gmina, a także podległe im urzędy – zarządy dróg, urzędy pracy, muzea, domy kultury czy szkoły publiczne.

Pracownik samorządowy – stanowiska urzędnicze, pomocnicze i pozostałe

Choć w powszechnym mniemaniu pracownikiem samorządowym jest po prostu urzędnik jednostki samorządu, ustawa obejmuje także innych pracowników. A zatem w świetle prawa nawet nauczyciel, wokalista w domu kultury albo kustosz gminnego muzeum są także pracownikami samorządowymi. Tych jednak nie obejmują zasady dotyczące zatrudnienia albo praw emerytalnych. Czy podobnie jest ze sprzątaczkami czy kierowcami zatrudnionymi przez urząd? I tak i nie. Ustawa co prawda obejmuje ich, ale wyznacza dwa rodzaje pracowników – urzędnicze i pomocniczych i obsługi. O ile ci drudzy nie muszą spełniać wszystkich wyznaczonych w ustawie wymogów i mogą być zatrudnieni bez specjalnego konkursu. O tyle wobec stricte stanowisk urzędniczych istnieją pewne regulacje warunkowe.

Pracownik samorządowy – wymagania podstawowe

Przede wszystkim, by móc zostać pracownikiem samorządowym musisz być osobą pełnoletnią, niepozbawioną praw publicznych i zdolności do czynności prawnych, niekaraną i być polskim obywatelem. Pewien wyjątek stanowią obywatele niepolscy, lecz innego kraju UE. O ile stanowisko, na które się ubiegają nie jest kierowniczym i jego obowiązki nie wiążą się bezpośrednio z interesami państwa polskiego. Poza tym musisz spełniać kompetencje adekwatne do stanowiska. Te mogą być rozmaite i tyczyć się będą wykształcenia i jego rodzaju, dotychczasowego doświadczenia zawodowego lub biznesowego, stażu pracy. A także musisz przejść przez etap konkursowy.

Pracownik samorządowy – tryb zatrudnienia

Zasadniczo w jednostkach samorządu terytorialnego możesz zostać zatrudniony na trzy sposoby – wybór, mianowanie lub na zwyczajowej umowie o pracę. O ile te dwie pierwsze drogi tyczą się szefów samorządów i ich zastępców (wójt, burmistrz starosta, marszałek województwa oraz każdy vice-), o tyle ta trzecia droga przewidziana jest dla szeregowych i kierowniczych pracowników urzędu. Prawidłowa droga zatrudniania pracownika samorządowego w funkcji urzędniczej polega na rozpisaniu konkursu na dane stanowisko. Jest ono szczegółowo opisane z zakresem obowiązków i wymagań wobec kandydata. Zbierane są zgłoszenia, a następnie przeprowadzana rekrutacja.

Każdy kandydat pytany jest o wiedzę na temat materii danego stanowiska, znajomość prawa – między innymi ustawy o samorządzie terytorialnym, pracownikach samorządowych, kodeksie postępowania administracyjnego itp. Ten z kandydatów, który otrzyma największą liczbę punktów lub przekona komisję, powołany jest do służby przygotowawczej, która docelowo prowadzi do zatrudnienia w jednostce samorządu terytorialnego. 

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *