Press "Enter" to skip to content

Mechanik samochodowy – zagrożenia i choroby zawodowe

Rynek i charakter pracy ulega zmianom. Dzięki nowym technologiom Twoja praca nie musi być tak ciężka i wyczerpująca jak dekady temu, a jednocześnie nadal wydajna. Podobnie jest z mechanikami samochodowymi. Już nie musisz być umorusanym panem, lecz możesz posługiwać się urządzeniami, które nieco Cię wyręczają. Nadal jednak jest to profesja, która wymaga krzepy i niesie ze sobą nieco zawodowych zagrożeń.

Mechanik samochodowy i choroba zawodowa

Definicja ta opisana jest w kodeksie pracy i oznacza typy schorzeń, które są bezpośrednim następstwem wykonywania typowych czynności zawodowych. Praca mechanika pojazdów samochodowych obciąża układ ruchu, naraża układ oddechowy, słuch i wzrok pracownika.

Mechanik samochodowy — Zagrożenia wywołane czynnikami fizycznymi

Mechanicy samochodowi pomimo ułatwień technologicznych nadal borykają się z nadmiernym obciążeniem fizycznym – dźwiganie bardzo ciężkich komponentów nadwyręża mięśnie i stawy. Obciążenie układu ruchu jest statyczne – wymaga przebywania w niewygodnych pozycjach przez wiele godziny. Do tego dochodzą monotypowe ruchy takie jak przykręcanie śrub. Te wszystkie czynniki nie objawiają swoich bolesnych skutków od razu. Mikro urazy i przeciążenia z czasem się kumulują i mogą prowadzić do zwyrodnień kręgosłupa, utraty wytrzymałości tkanek, upośledzenia czynności ruchowych. Częste kucanie niekorzystnie wpływa na układ krwionośny, powoduje zakrzepy i ułatwia miażdżycę.

Mechanik samochodowy — Zagrożenia natury chemicznej i biologicznej

Mechanik do swojej pracy używa często szkodliwych dla zdrowia substancji i specyfików. Te w swoim składzie miewają metale ciężkie (na przykład płyny hamulcowe, rozpuszczalniki, smary i detergenty). W użyciu są też kleje i substancje przeciwko zamarzaniu. Tlenki azotu mogą podrażnić śluzówki dróg oddechowych. Demontaż starych klocków hamulcowych może powodować wytwarzanie się pyłu azbestowego, który może prowadzić do nowotworów. Zapachy benzyny, homologów, ołowiu i spalin mają bardzo niekorzystny wpływ na układ oddechowy mechanika samochodowego.

Mechanik samochodowy — Pozostałe choroby zawodowe

  • Choroby skóry. Ciągły kontakt z chemikaliami, zwłaszcza bez odzieży ochronnej grozi uszkodzeniem skóry, może powodować zapalenia i niegojące się rany. Do tego dochodzi ryzyko wystąpienia alergii, wyprysków i przebarwień.
  • Astma zawodowa mechanika. Wspomniane wcześniej chemikalia to świetne alergeny, a te narażają układ odpornościowy mechanika na przeciążenie. Te, które atakują układ oddechowy, mogą z czasem wywołać astmę. To częste schorzenie wśród lakierników.
  • Pylica płuc. Spowodowana wszechobecnymi pyłami przemysłowymi, które unoszą się w warsztatach samochodowych. Szczególnie groźna jest pylica azbestowa. Może prowadzić do włóknienia płuc, utraty ich elastyczności, a tym samym utraty pełnej zdolności oddychania. Wtedy życiu mechanika towarzyszy powracająca duszność, kaszel, osłabienie i ból w klatce piersiowej.

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *